My thesis aims to analyze the training of female secondary school teachers. Starting from some considerations on education for the female gender, my reflection focused on the figure of the female teacher, with particular attention to her professional history and with reference to Italian legislation on training reserved to women : these events influenced her image, her private and professional training and her role in the educational institutions. In this research, five non-directive interviews with female secondary school teachers belonging to three different generations are discussed: they presented their concrete experience within the school. The analysis of these interviews allowed me to discuss various current issues such as pre-service and in-service teacher training and the teacher models that have conditioned the future profession of female teachers.
Il mio lavoro di tesi si propone di analizzare la formazione della professoressa di scuola secondaria. A partire da alcune considerazioni sull’educazione al genere femminile, la mia riflessione si è concentrata sulla figura della professoressa, con particolare attenzione alla sua storia professionale e con riferimenti alle vicende legislative della formazione riservata in Italia alla donna, vicende che ne hanno condizionato l’immagine, la formazione privata e professionale e il ruolo nelle istituzioni formative. Nel presente lavoro di ricerca sono presentate cinque interviste non-direttive a professoresse di scuola secondaria appartenenti a tre diverse generazioni: le docenti hanno raccontato la loro esperienza concreta all’interno della scuola. L’analisi di queste interviste mi ha permesso di discutere varie tematiche attuali come la formazione iniziale e in servizio per gli insegnanti e i modelli di insegnante che hanno condizionato la futura professione delle docenti.
Formare la "professoressa": il caso della secondaria italiana
VIRTUANI, ALICE MICHELA
2017/2018
Abstract
My thesis aims to analyze the training of female secondary school teachers. Starting from some considerations on education for the female gender, my reflection focused on the figure of the female teacher, with particular attention to her professional history and with reference to Italian legislation on training reserved to women : these events influenced her image, her private and professional training and her role in the educational institutions. In this research, five non-directive interviews with female secondary school teachers belonging to three different generations are discussed: they presented their concrete experience within the school. The analysis of these interviews allowed me to discuss various current issues such as pre-service and in-service teacher training and the teacher models that have conditioned the future profession of female teachers.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/8206