Motor imagery represents the ability to imagine a movement without overt execution. On the other hand, interoception is the ability to perceive visceral sensations consciously. Since the brain of musicians represents a valid model for the study of brain plasticity, a systematic review of literature has been conducted to define the state of the art on research concerning associations between motor imagery and interoception abilities and musical expertise. The search for studies, conducted with keywords on the PubMed database and manually from papers’ references, produced a final sample of 30 papers, including 27 papers on motor imagery and 3 papers on interoception. Given the high heterogeneity of the studies, they were only analyzed in qualitative and descriptive terms. Of the selected papers, only a few of them answers effectively to the specific question that justified this review. On the one hand, these studies emphasize the greater effectiveness of learning with motor imagery in musicians and the association of musical expertise with specific EEG patterns during the execution of explicit motor imagery tasks, whereas musical expertise does not appear to be associated with better performance on implicit motor imagery tasks. The only study regarding interoception points out the better performance of musicians compared to non-musicians in a task of interoceptive accuracy. The heterogeneity and the small number of these studies justify the need for further research on this topic to clarify the existence of associations between long term musical training and motor imagery and interoception abilities.
Il motor imagery costituisce la capacità di immaginare un movimento in assenza di esecuzione esplicita. L’interocezione è invece intesa come la capacità di percepire consapevolmente gli stati viscerali. Dal momento che il cervello dei musicisti rappresenta un valido modello per lo studio della plasticità cerebrale, è stata condotta una revisione sistematica della letteratura allo scopo di definire lo stato dell’arte della ricerca inerente alle relazioni tra abilità di motor imagery e interocezione e l’expertise del musicista. La ricerca, condotta su PubMed con parole chiave e tramite la bibliografia degli articoli selezionati, ha prodotto un campione finale di 30 articoli, di cui 27 sul tema motor imagery e 3 sul tema interocezione. Data l’eterogeneità degli studi individuati, è stato possibile sottoporli unicamente ad analisi di tipo qualitativo e descrittivo. Degli studi selezionati, solamente un numero esiguo risponde efficacemente alla domanda specifica che ha motivato il lavoro di revisione. Se tali contributi di ricerca enfatizzano da un lato la maggiore efficacia dell’apprendimento tramite motor imagery nei musicisti e l’interazione tra l’expertise motorio dei musicisti e specifici pattern EEG nel corso di task di motor imagery esplicito, dall’altro lato non sembrano esserci effetti legati all’expertise in task di motor imagery implicito. L’unico studio individuato sull’interocezione ha invece evidenziato maggiori punteggi in task di accuratezza interocettiva tra i musicisti rispetto ai non musicisti. L’esiguità e l’eterogeneità di tali evidenze suggeriscono la necessità di ulteriori contributi di ricerca in questo campo, al fine di chiarire l’esistenza di associazioni tra lo studio intensivo e prolungato nel tempo di uno strumento musicale e le abilità di motor imagery e interocezione.
Motor imagery e interocezione in musica e nell'expertise del musicista: una revisione sistematica della letteratura
TISTARELLI, NAOMI
2019/2020
Abstract
Motor imagery represents the ability to imagine a movement without overt execution. On the other hand, interoception is the ability to perceive visceral sensations consciously. Since the brain of musicians represents a valid model for the study of brain plasticity, a systematic review of literature has been conducted to define the state of the art on research concerning associations between motor imagery and interoception abilities and musical expertise. The search for studies, conducted with keywords on the PubMed database and manually from papers’ references, produced a final sample of 30 papers, including 27 papers on motor imagery and 3 papers on interoception. Given the high heterogeneity of the studies, they were only analyzed in qualitative and descriptive terms. Of the selected papers, only a few of them answers effectively to the specific question that justified this review. On the one hand, these studies emphasize the greater effectiveness of learning with motor imagery in musicians and the association of musical expertise with specific EEG patterns during the execution of explicit motor imagery tasks, whereas musical expertise does not appear to be associated with better performance on implicit motor imagery tasks. The only study regarding interoception points out the better performance of musicians compared to non-musicians in a task of interoceptive accuracy. The heterogeneity and the small number of these studies justify the need for further research on this topic to clarify the existence of associations between long term musical training and motor imagery and interoception abilities.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/823