The aim of this work is to carry out a detailed analysis of corporate crisis management in the age governed by the invasive presence of social media. The first chapter of the thesis is characterized by a brief focus on the dynamics of the business crisis and its management. There is a focus on some aspects such as crisis management and the life cycle of the critical event, with particular attention to stakeholder roles. In the second chapter, the attention is focused on a television program broadcast by Rai Tre, "Report", known for its journalistic inquiries. It was chosen to make a short record of the broadcast, in order to identify potential reports aimed at highlighting unethical behaviors in a particular company. The last three chapters of this work consist of a scrupulous analysis of crisis management cases that see three multinational corporations: Moncler, Eni and Coca-Cola. The three multinationals have been attacked by journalists in the "Report" editorial team and the purpose of this work is to analyze the different ways of responding to the crisis used by the three companies mentioned above.
Lo scopo di questo lavoro è quello di effettuare una dettagliata analisi della gestione della crisi aziendale nell'età governata dall'invasiva presenza dei social media. Il primo capitolo della tesi è caratterizzato da un breve focus sulle dinamiche della crisi aziendale e sulla sua gestione. Vengono approfonditi aspetti come quello del crisis management e del ciclo di vita dell'evento critico, con una particolare attenzione al ruolo degli stakeholder. Nel secondo capitolo viene focalizzata l'attenzione su un programma televisivo trasmesso da Rai Tre, "Report", conosciuto per le sue inchieste giornalistiche. Si è scelto di effettuare un breve anagrafico della trasmissione in esame, al fine di identificare potenziali reportage volti a sottolineare comportamenti poco etici posti in essere da un'azienda in particolare. Gli ultimi tre capitoli di questo lavoro sono costituiti da una scrupolosa analisi di casi di crisis management che vedono come protagoniste tre multinazionali: Moncler, Eni e Coca-Cola. Le tre multinazionali sono state attaccate dai giornalisti della redazione di "Report" e lo scopo di questo lavoro è quello di analizzare le differenti modalità di reazione alla crisi poste in essere dalle tre imprese sopracitate.
Subire o gestire la crisi nell'età dei social media. I casi Eni, Moncler e Coca-Cola.
MARENA, RITA
2016/2017
Abstract
The aim of this work is to carry out a detailed analysis of corporate crisis management in the age governed by the invasive presence of social media. The first chapter of the thesis is characterized by a brief focus on the dynamics of the business crisis and its management. There is a focus on some aspects such as crisis management and the life cycle of the critical event, with particular attention to stakeholder roles. In the second chapter, the attention is focused on a television program broadcast by Rai Tre, "Report", known for its journalistic inquiries. It was chosen to make a short record of the broadcast, in order to identify potential reports aimed at highlighting unethical behaviors in a particular company. The last three chapters of this work consist of a scrupulous analysis of crisis management cases that see three multinational corporations: Moncler, Eni and Coca-Cola. The three multinationals have been attacked by journalists in the "Report" editorial team and the purpose of this work is to analyze the different ways of responding to the crisis used by the three companies mentioned above.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/8433