Colour is found in history, as in chemistry or in physics, art, in furnishing, in fashion and in food, for websites and social tools, in sales. Colour is a phenomenon that has existed for a long time and has, at the same time, become part of a wide array of sectors. The aim of this thesis is to understand the constant presence of colour that is, in other words, its omnipresence through a detailed analysis of the various “disciplines” mentioned above. The aspects that are particularly examined concern the processes (ancient and modern) of colour preparation and production, the vision mechanism (and perceptual problems such as daltonism) in living beings (man, animals and plants), the methods adopted by various devices for color reproduction (respectively distinct in additive and subtractive synthesis), the rules about contrasts and combinations and, finally, the use of nuances in attended environments, worn clothes, food, purchases and online world.

Colore nella storia, colore in chimica, fisica, arte, colore nell’arredamento, nella moda, nell’alimentazione, nelle vendite, nei siti web e strumenti social. Il colore è un fenomeno che esiste da lungo tempo e che, contemporaneamente, è entrato a far parte di un vasto insieme di settori. L’obiettivo di questa tesi consiste nel comprendere la costante presenza del colore ossia, in altre parole, la sua onnipresenza mediante una dettagliata analisi riguardante le diverse “discipline” sopraccitate. In particolar modo gli aspetti esaminati riguardano i processi (antichi e moderni) di preparazione e produzione del colore, il meccanismo di visione (e le problematiche percettive come il daltonismo) negli esseri viventi (uomo, animali e piante), i metodi di riproduzione cromatica adottati da vari dispositivi (rispettivamente distinti in sintesi additiva e sottrattiva), le regole sui contrasti e abbinamenti e, per finire, l’utilizzo delle sfumature negli ambienti frequentati, negli abiti indossati, nel cibo, negli acquisti e nel mondo online.

UNA VITA PIENA DI COLORI: RACCONTO DI UN AFFASCINANTE FENOMENO ONNIPRESENTE

DACREMA, GIADA
2016/2017

Abstract

Colour is found in history, as in chemistry or in physics, art, in furnishing, in fashion and in food, for websites and social tools, in sales. Colour is a phenomenon that has existed for a long time and has, at the same time, become part of a wide array of sectors. The aim of this thesis is to understand the constant presence of colour that is, in other words, its omnipresence through a detailed analysis of the various “disciplines” mentioned above. The aspects that are particularly examined concern the processes (ancient and modern) of colour preparation and production, the vision mechanism (and perceptual problems such as daltonism) in living beings (man, animals and plants), the methods adopted by various devices for color reproduction (respectively distinct in additive and subtractive synthesis), the rules about contrasts and combinations and, finally, the use of nuances in attended environments, worn clothes, food, purchases and online world.
2016
A LIFE FULL OF COLOURS: A STORY ABOUT A FASCINATING AND EVER-PRESENT PHENOMENON
Colore nella storia, colore in chimica, fisica, arte, colore nell’arredamento, nella moda, nell’alimentazione, nelle vendite, nei siti web e strumenti social. Il colore è un fenomeno che esiste da lungo tempo e che, contemporaneamente, è entrato a far parte di un vasto insieme di settori. L’obiettivo di questa tesi consiste nel comprendere la costante presenza del colore ossia, in altre parole, la sua onnipresenza mediante una dettagliata analisi riguardante le diverse “discipline” sopraccitate. In particolar modo gli aspetti esaminati riguardano i processi (antichi e moderni) di preparazione e produzione del colore, il meccanismo di visione (e le problematiche percettive come il daltonismo) negli esseri viventi (uomo, animali e piante), i metodi di riproduzione cromatica adottati da vari dispositivi (rispettivamente distinti in sintesi additiva e sottrattiva), le regole sui contrasti e abbinamenti e, per finire, l’utilizzo delle sfumature negli ambienti frequentati, negli abiti indossati, nel cibo, negli acquisti e nel mondo online.
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