When the African Union (AU) was launched in July 2002 in Durban, South Africa it envisioned a new era in Africa; it set out to promote Pan-Africanism, combat conflicts, foster cooperation, and integration among African countries. Yet, despite this vision, Africa continues to be harboured by a plethora of challenges, among which are: chronic civil wars, electoral violence, bad governance, human trafficking, and disunity among member states. The Democratic Republic of Congo (DRC) has not been immune from these challenges. Despite numerous peacebuilding initiatives, it continues to be ravaged by conflict. The upsurge of armed rebels and warlords, especially in Eastern DRC has subjected civilians to widespread human rights violations, including rape, forced displacement, forced child labour and torture. The 22nd of February attack in Goma, which resulted in the unfortunate death of the Italian Ambassador to DRC; Luca Attanasio highlight the magnitude of insecurity in DRC. Against this background, this study seeks to find the rationale as to why peace has been elusive in DRC (1996 to 2008), given the existence of the African Union (AU), a continental body with the mandate to resolve conflicts and promote peace. Four major findings emanate from this research study; 1) the DRC peace process was complex, it involved a plethora of external actors pursuing their interests, sometimes helpful and sometimes adding gasoline to the fire; 2) the AU did not, still doesn’t have the financial and technical capacity to carry out peace keeping operations in DRC ; 3) the AU Peace and Security Protocol is not legally binding, it makes it difficult for member states to adhere to its provisions. Finally, the types of conflicts that have emerged in the international system in the last twenty years have morphed into what Mary Kaldor calls “New Wars”. Whereas conflicts in the past mainly involved state actors, today, they involve multinational variegated armed groups whose goal is the privatization of war. Therefore, what DRC needs (and other conflict hampered states), is a sustainable long term conflict resolution model that factors in this aspect. The study concludes that there is an incongruence between the peace and security architecture of the AU and the realities on the ground. As long as it lacks stringent compelling legislation, financial capacity and technical capacity, AU, performance in its quest for peace, can and will continue to be a modest success in a few cases and a colossal disaster in utmost cases.
Al momento della sua creazione nel luglio del 2002 a Durban, in Sudafrica, l’Unione Africana si proponeva di lanciare una nuova era per il continente tramite la promozione del panafricanismo, la lotta contro i conflitti, la cooperazione e l'integrazione tra i paesi africani. Tuttavia, l'Africa continua a essere tormentata da una serie di sfide, tra cui guerre civili, violenza elettorale, cattivo governo, traffico di esseri umani e disunione tra gli stati membri. La Repubblica Democratica del Congo (RDC) non è immune da tali problemi: nonostante le numerose iniziative di costruzione della pace, il paese continua infatti a essere devastato dal conflitto. La recrudescenza dei ribelli armati e dei signori della guerra, soprattutto nella parte orientale della RDC, ha sottoposto i civili a gravi violazioni dei diritti umani, tra cui stupri, spostamenti forzati, lavoro minorile e tortura. L'attentato del 22 febbraio a Goma, che ha portato alla morte dell'ambasciatore italiano nella RDC, Luca Attanasio, ha messo in evidenza il livello di insicurezza nella RDC. Di conseguenza, questa tesi si propone di individuare le ragioni per cui il processo di pace nella RDC dal 1996 al 2008 non ha avuto finora successo alla luce del ruolo dell'Unione Africana, un organismo continentale con il mandato di risolvere i conflitti e promuovere la pace. Da questa ricerca emergono quattro constatazioni principali: 1) il processo di pace nella RDC è stato complesso, ha coinvolto una pletora di attori esterni che perseguono i propri interessi a volte aiutando e a volte infiammando il conflitto; 2) l'Unione Africana non aveva e non ha ancora la capacità finanziaria e tecnica per condurre operazioni di mantenimento della pace nella RDC; 3) il protocollo di pace e sicurezza dell'Unione Africana non è giuridicamente vincolante, il che rende difficile per gli stati membri aderire alle sue disposizioni; 4) i conflitti emersi nel sistema internazionale negli ultimi vent’anni si sono trasformati in quelle che Mary Kaldor definisce "nuove guerre". Mentre in passato i conflitti coinvolgevano principalmente attori statali, oggi riguardano molto spesso gruppi armati multinazionali variegati il cui obiettivo è la privatizzazione della guerra. Pertanto, ciò di cui la RDC (e altri stati coinvolti nei conflitti) avrebbe bisogno è un modello sostenibile di risoluzione dei conflitti a lungo termine che tenga conto di questo aspetto. Lo studio conclude affermando che esiste un'incongruenza tra l'architettura di pace e sicurezza dell'Unione Africana e le realtà sul terreno e fino a quando mancheranno una legislazione rigorosa e vincolante e le capacità finanziarie e tecniche, le sue performance nella ricerca della pace continueranno a tradursi in alcuni limitati successi se non in colossali disastri.
LO SBALZO TRA RETORICA E REALTÀ. ANALIZZANDO IL RUOLO E L'EFFICACIA DELL'UNIONE AFRICANA (UA) NELLA RISOLUZIONE DEI CONFLITTI IN AFRICA. UN CASO STUDIO DELLA REPUBBLICA DEMOCRATICA DEL CONGO (1996-2008)
NYATHI, LINDY JO-ANNE
2020/2021
Abstract
When the African Union (AU) was launched in July 2002 in Durban, South Africa it envisioned a new era in Africa; it set out to promote Pan-Africanism, combat conflicts, foster cooperation, and integration among African countries. Yet, despite this vision, Africa continues to be harboured by a plethora of challenges, among which are: chronic civil wars, electoral violence, bad governance, human trafficking, and disunity among member states. The Democratic Republic of Congo (DRC) has not been immune from these challenges. Despite numerous peacebuilding initiatives, it continues to be ravaged by conflict. The upsurge of armed rebels and warlords, especially in Eastern DRC has subjected civilians to widespread human rights violations, including rape, forced displacement, forced child labour and torture. The 22nd of February attack in Goma, which resulted in the unfortunate death of the Italian Ambassador to DRC; Luca Attanasio highlight the magnitude of insecurity in DRC. Against this background, this study seeks to find the rationale as to why peace has been elusive in DRC (1996 to 2008), given the existence of the African Union (AU), a continental body with the mandate to resolve conflicts and promote peace. Four major findings emanate from this research study; 1) the DRC peace process was complex, it involved a plethora of external actors pursuing their interests, sometimes helpful and sometimes adding gasoline to the fire; 2) the AU did not, still doesn’t have the financial and technical capacity to carry out peace keeping operations in DRC ; 3) the AU Peace and Security Protocol is not legally binding, it makes it difficult for member states to adhere to its provisions. Finally, the types of conflicts that have emerged in the international system in the last twenty years have morphed into what Mary Kaldor calls “New Wars”. Whereas conflicts in the past mainly involved state actors, today, they involve multinational variegated armed groups whose goal is the privatization of war. Therefore, what DRC needs (and other conflict hampered states), is a sustainable long term conflict resolution model that factors in this aspect. The study concludes that there is an incongruence between the peace and security architecture of the AU and the realities on the ground. As long as it lacks stringent compelling legislation, financial capacity and technical capacity, AU, performance in its quest for peace, can and will continue to be a modest success in a few cases and a colossal disaster in utmost cases.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/898