The goal of this work is to provide a picture of the issues rising from the impact of digital tools on distribution and customer profiling in the AM industry, also providing both several industry’s case analyses and a qualitative data survey made on a set of young adults regarding several topics concerning the focus of this work. Indeed, digital innovation allows the development of several possible patterns in AM industry significantly different from those which have been experimented in past. As we will see throughout this work, with innovative digital technologies Asset Management companies (but, more in general, all Fintech ones) could distribute their products in different ways , either with a business focus directly tailored on customers (B2C) or on other investment companies (B2B2C). For example, AM industry could borrow from an industry similar in form, but quite different as regards the business model - the Wealth Management one - the techniques adopted in some parts of the value chain (especially: tailored advisory and placement), changing its own DNA.
L'obiettivo di questo lavoro è quello di fornire un quadro delle questioni derivanti dall'impatto degli strumenti digitali sulla distribuzione e la profilazione dei clienti nell'industria AM, fornendo, oltre a una ricerca desk sui principali concetti trattati, sia diverse analisi di casi industriali che un'indagine qualitativa fatta su un set di giovani adulti su diversi argomenti riguardanti il focus di questo lavoro. Infatti, l'innovazione digitale permette lo sviluppo di diversi modelli possibili nell'industria AM significativamente diversi da quelli che sono stati sperimentati in passato. Come vedremo nel corso di questo lavoro, con le tecnologie digitali innovative le società di Asset Management (ma, più in generale, tutte quelle Fintech) potrebbero distribuire i loro prodotti in modi diversi, sia con un focus di business direttamente su misura per i clienti (B2C) o su altre società di investimento (B2B2C). Ad esempio, l'industria dell'AM potrebbe prendere in prestito da un settore simile nella forma, ma abbastanza diverso per quanto riguarda il modello di business - quello del Wealth Management - le tecniche adottate in alcune parti della catena del valore (soprattutto: consulenza e collocamento su misura), cambiando il proprio DNA.
L'impatto della consulenza automatizzata sulla profilazione dei clienti e sulla distribuzione dei prodotti nell'industria del risparmio gestito
GUZZARDELLA, ALBERTO
2019/2020
Abstract
The goal of this work is to provide a picture of the issues rising from the impact of digital tools on distribution and customer profiling in the AM industry, also providing both several industry’s case analyses and a qualitative data survey made on a set of young adults regarding several topics concerning the focus of this work. Indeed, digital innovation allows the development of several possible patterns in AM industry significantly different from those which have been experimented in past. As we will see throughout this work, with innovative digital technologies Asset Management companies (but, more in general, all Fintech ones) could distribute their products in different ways , either with a business focus directly tailored on customers (B2C) or on other investment companies (B2B2C). For example, AM industry could borrow from an industry similar in form, but quite different as regards the business model - the Wealth Management one - the techniques adopted in some parts of the value chain (especially: tailored advisory and placement), changing its own DNA.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/899