This dissertation aims to analyze the way in which the female figure was represented in post-war Japanese cinema. An attempt was made to understand how changes were received and integrated in cinema, through the staging of situations, the construction of stories and the depiction of female types. Furthermore, how these works took on the instances of modernity that the Japanese population was experiencing firsthand in real life. This work focuses specifically on the period between the end of the War and the mid-1950s. The methodology used in the analysis is historical and social, but it also considers the narrative and stylistic side of the films examined. It illustrates the presence and the forms of representation of the feminine of three main film directors in Japanese filmography: Yasugiro Ozu, Kenji Mizoguchi and Mikio Naruse. The sources used for this work are almost exclusively Western and this explains the point of view of the analysis.
Il lavoro di tesi si pone l’obiettivo di analizzare la rappresentazione della figura femminile nel cinema giapponese del dopoguerra. Si è cercato di comprendere in che modo tali mutamenti siano stati recepiti e metabolizzati dal cinema, attraverso la messa in scena di situazioni, la costruzione di storie e la raffigurazione di tipologie femminili. E come tali opere siano state portatrici delle istanze di modernità che la popolazione nipponica stava sperimentando in prima persona nella vita reale. Il periodo preso in esame è nello specifico quello del secondo dopoguerra fino a metà degli anni Cinquanta. La metodologia di analisi è di tipo storico e sociale, ma anche narrativo e stilistico delle pellicole esaminate. Si è deciso di illustrare la presenza e le forme di rappresentazione del femminile in tre importanti registi della filmografia giapponese: Yasugirō Ozu, Kenji Mizoguchi e Mikio Naruse. Le fonti utilizzate per questo lavoro sono quasi tutte esclusivamente occidentali e da questo ne deriva anche il punto di vista del metodo di analisi.
La figura femminile nel cinema giapponese del dopoguerra
TRALLI, GIOVANNA
2018/2019
Abstract
This dissertation aims to analyze the way in which the female figure was represented in post-war Japanese cinema. An attempt was made to understand how changes were received and integrated in cinema, through the staging of situations, the construction of stories and the depiction of female types. Furthermore, how these works took on the instances of modernity that the Japanese population was experiencing firsthand in real life. This work focuses specifically on the period between the end of the War and the mid-1950s. The methodology used in the analysis is historical and social, but it also considers the narrative and stylistic side of the films examined. It illustrates the presence and the forms of representation of the feminine of three main film directors in Japanese filmography: Yasugiro Ozu, Kenji Mizoguchi and Mikio Naruse. The sources used for this work are almost exclusively Western and this explains the point of view of the analysis.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/9479