IFRS 15 - Revenue from Contracts with Customer was issued by the International Accounting Standards Board (IASB) on 28th May 2014, with the purpose of providing a complete guide related to the recognition of revenues from contracts with customers. The drafting of a new revenue recognition principle was born from a close collaboration between the International Accounting Standards Board and the Financial Accounting Standard Board (FASB), which noted inconsistencies and weaknesses in each of their respective principles of revenue recognition. The standard applies to all companies that enter into a contract for the supply of goods or services to their customers, unless this contract falls within the scope of another standard. IFRS 15 provides a complete model of the methods and time when revenues must be recognized. The core principle is to recognize revenues in a way that the transfer of the promised goods or services to the customer is expressed in an amount that reflects the consideration to which the seller expects to be entitled in exchange for those goods or services. Revenues are recognized when the seller transfers control of the goods and/or services to the customer. The application of IFRS 15 is based on a 5-step model: Step 1. Identify the contract with the customer; Step 2. Identify performance obligations; Step 3. Determine the transaction price; Step 4. Allocate the transaction price to the performance obligations; Step 5. Recognize revenue when performance obligations are satisfied. The standard also provides a specific guidance related to the costs incurred for obtaining and fulfilling the contract and to the licenses of intellectual property. The thesis aims to describe and explain all the rules and criteria contained in IFRS 15. First, chapter 1 describes the objective, the scope and the date of initial application. Subsequently, chapters from 2 to 6 describe all the 5 steps of the revenue recognition model. In chapters 7 and 8 we analyse, respectively, contract costs and licensing. Finally, the chapter 9 describe the presentation in the financial statements and the disclosures.
L'IFRS 15 Revenue from Contracts with Customer è stato emesso dall'International Accounting Standards Board (IASB) il 28 maggio 2014, con lo scopo di fornisce una guida completa sulla rilevazione dei ricavi derivanti dai contratti con i clienti. Il progetto di redazione di un nuovo principio di rilevazione dei ricavi è nato da una stretta collaborazione tra l'International Accounting Standards Board e il Financial Accounting Standard Board (FASB), i quali hanno notato delle incoerenze e delle debolezze in ciascuno dei loro rispettivi principi di rilevazione dei ricavi. L'applicazione del principio riguarda tutte le aziende che entrano in un contratto per la fornitura di beni o servizi ai loro clienti, a meno che questo contratto non ricada nell'ambito di applicazione di un altro principio contabile. L'IFRS 15 fornisce un modello completo sulle modalità e il momento in cui devono essere rilevati i ricavi. Il principio cardine è rappresentato dalla rilevazione dei ricavi in modo che il trasferimento dei beni o servizi promessi al cliente sia espresso in un importo che rifletta il corrispettivo a cui il venditore si aspetta di avere diritto in cambio dei beni o servizi. I ricavi sono rilevati quando il venditore trasferisce il controllo sui beni e/o servizi al cliente. L'applicazione dell'IFRS 15 si basa su un modello a 5 step: Step 1. Individuazione del contratto con il cliente; Step 2. Individuazione delle obbligazioni di fare; Step 3. Determinazione del prezzo della transazione; Step 4. Allocazione del prezzo dell'operazione alle obbligazioni di fare; Step 5. Rilevazione dei ricavi quando le obbligazioni di fare sono adempiute. Il principio fornisce inoltre una specifica guida relativa ai costi sostenuti per l'ottenimento e per l'adempimento del contratto e alla rilevazione delle licenze sui diritti di proprietà intellettuale. La tesi ha l'obiettivo di descrivere e spiegare tutte le regole e i criteri contenuti nell'IFRS 15. In primo luogo, nel capitolo 1 viene descritto l'obiettivo, lambito di applicazione del principio e la data di applicazione iniziale. Successivamente, nei capitoli che vanno dal 2 al 6 vengono descritti tutti i 5 step del modello di rilevazione dei ricavi. Nei capitoli 7 e 8 si analizzano, rispettivamente, i costi del contratto e le licenze sui diritti di proprietà intellettuale. Infine, al capitolo 9, viene descritta l'esposizione in bilancio e l'informativa obbligatoria.
IFRS 15: il nuovo modello di rilevazione dei ricavi
REBECCHI, ANDREA
2018/2019
Abstract
IFRS 15 - Revenue from Contracts with Customer was issued by the International Accounting Standards Board (IASB) on 28th May 2014, with the purpose of providing a complete guide related to the recognition of revenues from contracts with customers. The drafting of a new revenue recognition principle was born from a close collaboration between the International Accounting Standards Board and the Financial Accounting Standard Board (FASB), which noted inconsistencies and weaknesses in each of their respective principles of revenue recognition. The standard applies to all companies that enter into a contract for the supply of goods or services to their customers, unless this contract falls within the scope of another standard. IFRS 15 provides a complete model of the methods and time when revenues must be recognized. The core principle is to recognize revenues in a way that the transfer of the promised goods or services to the customer is expressed in an amount that reflects the consideration to which the seller expects to be entitled in exchange for those goods or services. Revenues are recognized when the seller transfers control of the goods and/or services to the customer. The application of IFRS 15 is based on a 5-step model: Step 1. Identify the contract with the customer; Step 2. Identify performance obligations; Step 3. Determine the transaction price; Step 4. Allocate the transaction price to the performance obligations; Step 5. Recognize revenue when performance obligations are satisfied. The standard also provides a specific guidance related to the costs incurred for obtaining and fulfilling the contract and to the licenses of intellectual property. The thesis aims to describe and explain all the rules and criteria contained in IFRS 15. First, chapter 1 describes the objective, the scope and the date of initial application. Subsequently, chapters from 2 to 6 describe all the 5 steps of the revenue recognition model. In chapters 7 and 8 we analyse, respectively, contract costs and licensing. Finally, the chapter 9 describe the presentation in the financial statements and the disclosures.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/9621