Digitization has become the basis of every decision taken nowadays and if companies want to compete in an increasingly cutting-edge market, they have to find a way to implement it. Although it must be tailored to every business, digital transformation can be applied to any industry at many levels, from organization to processes, to products and especially to customers. In addition, growing consumer demand and rapidly changing economic conditions have meant that retail has experienced an enormous evolution since the rise of these new technologies. Consumers have indeed become the focal point of any new strategy, which is why the need to collect meaningful data is paramount. This thesis will examine how the digital transformation has had an impact on the fashion world and in particular on retail. With the so-called Retail 4.0, companies have moved from single-channel retail, to omnichannel, to the growth of e-commerce, allowing for greater visibility and end-to-end communication. The choice of which technologies to apply, although there are many available, should not be left to chance. For this reason, will be investigated step by step the methodology, decisions and actions taken so that a company in the fashion industry can take part effectively in this phenomenon of digital transformation. Key words: Digital Transformation, Fashion Industry, Retail 4.0, Omnichannel, Customer Journey

La digitalizzazione è diventata la base di ogni decisione presa al giorno d'oggi e se le aziende vogliono competere in un mercato sempre più all'avanguardia, devono trovare il modo di implementarla. Anche se deve essere adattata ad ogni business, la trasformazione digitale può essere applicata a qualsiasi settore sotto diversi livelli, dall'organizzazione ai processi, ai prodotti e soprattutto ai clienti. Inoltre, la crescente domanda dei consumatori e le condizioni economiche in rapida evoluzione hanno fatto sì che il commercio al dettaglio abbia conosciuto un'enorme evoluzione dall'ascesa di queste nuove tecnologie. I consumatori sono infatti diventati il punto focale di ogni nuova strategia, ed è per questo che la necessità di raccogliere dati significativi è fondamentale. Questa tesi esaminerà come la trasformazione digitale abbia avuto un impatto sul mondo della moda e in particolare sul retail. Con il cosiddetto Retail 4.0, le aziende sono passate dal retail monocanale, all'omnicanale, alla crescita dell'e-commerce, consentendo una maggiore visibilità e una comunicazione end-to-end. La scelta delle tecnologie da applicare, pur essendo molte, non deve essere lasciata al caso. Per questo motivo, verranno studiate passo dopo passo la metodologia, le decisioni e le azioni intraprese affinché un'azienda del settore moda possa partecipare efficacemente a questo fenomeno di trasformazione digitale. Parole chiave: Trasformazione digitale, Industria della moda, Retail 4.0, Omnichannel, Customer Journey

The Digital Transformation in the Fashion Industry

GOVI, MARIA CHIARA
2019/2020

Abstract

Digitization has become the basis of every decision taken nowadays and if companies want to compete in an increasingly cutting-edge market, they have to find a way to implement it. Although it must be tailored to every business, digital transformation can be applied to any industry at many levels, from organization to processes, to products and especially to customers. In addition, growing consumer demand and rapidly changing economic conditions have meant that retail has experienced an enormous evolution since the rise of these new technologies. Consumers have indeed become the focal point of any new strategy, which is why the need to collect meaningful data is paramount. This thesis will examine how the digital transformation has had an impact on the fashion world and in particular on retail. With the so-called Retail 4.0, companies have moved from single-channel retail, to omnichannel, to the growth of e-commerce, allowing for greater visibility and end-to-end communication. The choice of which technologies to apply, although there are many available, should not be left to chance. For this reason, will be investigated step by step the methodology, decisions and actions taken so that a company in the fashion industry can take part effectively in this phenomenon of digital transformation. Key words: Digital Transformation, Fashion Industry, Retail 4.0, Omnichannel, Customer Journey
2019
The Digital Transformation in the Fashion Industry
La digitalizzazione è diventata la base di ogni decisione presa al giorno d'oggi e se le aziende vogliono competere in un mercato sempre più all'avanguardia, devono trovare il modo di implementarla. Anche se deve essere adattata ad ogni business, la trasformazione digitale può essere applicata a qualsiasi settore sotto diversi livelli, dall'organizzazione ai processi, ai prodotti e soprattutto ai clienti. Inoltre, la crescente domanda dei consumatori e le condizioni economiche in rapida evoluzione hanno fatto sì che il commercio al dettaglio abbia conosciuto un'enorme evoluzione dall'ascesa di queste nuove tecnologie. I consumatori sono infatti diventati il punto focale di ogni nuova strategia, ed è per questo che la necessità di raccogliere dati significativi è fondamentale. Questa tesi esaminerà come la trasformazione digitale abbia avuto un impatto sul mondo della moda e in particolare sul retail. Con il cosiddetto Retail 4.0, le aziende sono passate dal retail monocanale, all'omnicanale, alla crescita dell'e-commerce, consentendo una maggiore visibilità e una comunicazione end-to-end. La scelta delle tecnologie da applicare, pur essendo molte, non deve essere lasciata al caso. Per questo motivo, verranno studiate passo dopo passo la metodologia, le decisioni e le azioni intraprese affinché un'azienda del settore moda possa partecipare efficacemente a questo fenomeno di trasformazione digitale. Parole chiave: Trasformazione digitale, Industria della moda, Retail 4.0, Omnichannel, Customer Journey
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/971