Socialization practices and cognitions are common elements of all parenting and are exercised in a heteronormed socio-relational context. However, the family structure is constantly changing and new forms of parenting are struggling to find their own space and rights in our cultural background. The present paper aims both to analyze whether socialization to family diversity, parental cognitions, and perceptions of social support differ depending on whether the mother is biological or non-biological and whether cognitions (Child-responsive and Parent-causal) influence socialization practices as a function of the mothers' (non-)biological bond. Different instruments were administered to investigate the above variables, including: a questionnaire investigating socialization practices, the PCS (Parent Cognition Scale), and the MSPSS (Multidimensional Scale of Perceived Social Support) scale. The reference sample consisted of 54 lesbian mothers (27 biological and 27 non-biological), whose mean age was 41 years (Range 31-53, SD = 5.17). Analyses conducted found no significant differences among mothers in socialization practices, perceived social support, and child-responsible cognition. A significant difference was found for the "Parent-causal" cognition (p = .017). Regarding the relationship between cognitions and socialization practices, there was no significant effect of the variable "Parent-causal" or a link to being a biological or non-biological mother. Instead, a significant difference was found for the variable "Child-responsible" and its respective relationship to (non-)biological mother bonding. Specifically, cognitions were found to influence socialization practices in biological mothers (p = .001). Keywords: Socialization practices, Child-responsible cognition, Parent-causal cognition, Perceived social support, Homogenous families, Biological mother, Nonbiological mother.

Le pratiche di socializzazione e le cognizioni sono elementi comuni a tutti i genitori e vengono esercitate in un contesto socio-relazionale eteronormato. Tuttavia, la struttura familiare è in continuo cambiamento e nuove forme di genitorialità stanno lottando per trovare il proprio spazio e i propri diritti nel nostro retroterra culturale. Il presente elaborato si propone sia di analizzare se la socializzazione alla diversità familiare, le cognizioni genitoriali e la percezione di supporto sociale differiscano a seconda che la madre sia biologica o non biologica e sia se le cognizioni (Child-responsible e Parent-causal) influenzino le pratiche di socializzazione in funzione del legame (non) biologico delle madri. Per indagare le suddette variabili sono sono stati somministrati differenti strumenti, tra cui: un questionario che indaga le pratiche di socializzazione, la PCS (Parent Cognition Scale) e la scala MSPSS (Multidimensional Scale of Perceived Social Support). Il campione di riferimento è costituito da 54 madri lesbiche (27 biologiche e 27 non biologiche), la cui età media è di 41 anni (Range 31-53, DS = 5.17). Dalle analisi condotte non si sono riscontrate differenze significative tra le madri, per quanto concerne le pratiche di socializzazione, il supporto sociale percepito e la cognizione “Child-responsible”. È risultata una differenza significativa per la cognizione “Parent-causal" (p = .017). Per quanto riguarda la relazione tra le cognizioni e le pratiche di socializzazione, non è presente un effetto significativo della variabile "Parent-causal" o un legame con l'essere madre biologica o non biologica. Invece, si è trovata una differenza significativa per la variabile "Child-responsible" e la sua rispettiva relazione con il legame (non) biologico delle madri. In particolare, è risultato che le cognizioni influenzino le pratiche di socializzazione nelle madri biologiche (p = .001). Parole chiave: Pratiche di socializzazione, Cognizione Child-responsible, Cognizione Parent-causal, Supporto sociale percepito, Famiglie omogenitoriali, Madre biologica, Madre non biologica.

Socializzazione alla diversità familiare in famiglie con due madri: Il ruolo delle cognizioni genitoriali e del legame (non) biologico.

ALESSI, SARA
2020/2021

Abstract

Socialization practices and cognitions are common elements of all parenting and are exercised in a heteronormed socio-relational context. However, the family structure is constantly changing and new forms of parenting are struggling to find their own space and rights in our cultural background. The present paper aims both to analyze whether socialization to family diversity, parental cognitions, and perceptions of social support differ depending on whether the mother is biological or non-biological and whether cognitions (Child-responsive and Parent-causal) influence socialization practices as a function of the mothers' (non-)biological bond. Different instruments were administered to investigate the above variables, including: a questionnaire investigating socialization practices, the PCS (Parent Cognition Scale), and the MSPSS (Multidimensional Scale of Perceived Social Support) scale. The reference sample consisted of 54 lesbian mothers (27 biological and 27 non-biological), whose mean age was 41 years (Range 31-53, SD = 5.17). Analyses conducted found no significant differences among mothers in socialization practices, perceived social support, and child-responsible cognition. A significant difference was found for the "Parent-causal" cognition (p = .017). Regarding the relationship between cognitions and socialization practices, there was no significant effect of the variable "Parent-causal" or a link to being a biological or non-biological mother. Instead, a significant difference was found for the variable "Child-responsible" and its respective relationship to (non-)biological mother bonding. Specifically, cognitions were found to influence socialization practices in biological mothers (p = .001). Keywords: Socialization practices, Child-responsible cognition, Parent-causal cognition, Perceived social support, Homogenous families, Biological mother, Nonbiological mother.
2020
Family diversity socialization in mother-mother families: The role of parental cognitions and (non) biological relatedness.
Le pratiche di socializzazione e le cognizioni sono elementi comuni a tutti i genitori e vengono esercitate in un contesto socio-relazionale eteronormato. Tuttavia, la struttura familiare è in continuo cambiamento e nuove forme di genitorialità stanno lottando per trovare il proprio spazio e i propri diritti nel nostro retroterra culturale. Il presente elaborato si propone sia di analizzare se la socializzazione alla diversità familiare, le cognizioni genitoriali e la percezione di supporto sociale differiscano a seconda che la madre sia biologica o non biologica e sia se le cognizioni (Child-responsible e Parent-causal) influenzino le pratiche di socializzazione in funzione del legame (non) biologico delle madri. Per indagare le suddette variabili sono sono stati somministrati differenti strumenti, tra cui: un questionario che indaga le pratiche di socializzazione, la PCS (Parent Cognition Scale) e la scala MSPSS (Multidimensional Scale of Perceived Social Support). Il campione di riferimento è costituito da 54 madri lesbiche (27 biologiche e 27 non biologiche), la cui età media è di 41 anni (Range 31-53, DS = 5.17). Dalle analisi condotte non si sono riscontrate differenze significative tra le madri, per quanto concerne le pratiche di socializzazione, il supporto sociale percepito e la cognizione “Child-responsible”. È risultata una differenza significativa per la cognizione “Parent-causal" (p = .017). Per quanto riguarda la relazione tra le cognizioni e le pratiche di socializzazione, non è presente un effetto significativo della variabile "Parent-causal" o un legame con l'essere madre biologica o non biologica. Invece, si è trovata una differenza significativa per la variabile "Child-responsible" e la sua rispettiva relazione con il legame (non) biologico delle madri. In particolare, è risultato che le cognizioni influenzino le pratiche di socializzazione nelle madri biologiche (p = .001). Parole chiave: Pratiche di socializzazione, Cognizione Child-responsible, Cognizione Parent-causal, Supporto sociale percepito, Famiglie omogenitoriali, Madre biologica, Madre non biologica.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/1451