The subject of this study is the application of Lean Thinking within the Italian corporate reality, specifically, the analysis of the maintenance policies of a group, a leader in the logistics and transportation sector: the Gavio Group. Of a means of transport called "rigid" that is part of the group’s fleet, the costs of two different maintenance policies were compared: the breakdown one that provides for the repair of the vehicle only in case of an accident while the second one provides for a full service contract with a monthly fee. Taking into consideration all the critical components of such a means of transportation that is used not only on roads but also on dirt roads, comparing the two different maintenance management policies by studying and organizing the data provided by the company’s DataBase, it was possible to determine which was more costeffective and when was the best time to proceed with the sale of the vehicle in order to obtain the highest possible profit. Thinking about the future energy challenges that are urging the business reality, we conclude with a look at the implementation of new technologies aimed at reducing fuel waste and optimizing maintenance operations.

L’oggetto di questo studio è l’applicazione del Lean Thinking nell’ambito della realtà aziendale italiana, in specifico, l’analisi delle politiche di manutenzione di un gruppo, leader nel settore della logistica e dei trasporti: il Gruppo Gavio. Di un mezzo di trasporto chiamato “motrice” facente parte della flotta del gruppo, si sono confrontati i costi di due politiche di manutenzione diverse: quella a guasto che prevede la riparazione del mezzo soltanto in caso di infortunio mentre la seconda prevede un contratto full service a canone mensile. Prendendo in considerazione tutti i componenti critici di tale mezzo di trasporto che viene impiegato non solo su strada ma anche su sterrato, confrontando le due diverse politiche di gestione della manutenzione attraverso lo studio e l’organizzazione dei dati forniti dal DataBase aziendale, si è potuto determinare quale fosse più conveniente e quando fosse il momento migliore per procedere alla vendita del mezzo in modo da ottenerne il massimo profitto possibile. Pensando alle sfide energetiche future che stanno sollecitando la realtà aziendale, si conclude con uno sguardo all’implemento delle nuove tecnologie volte a ridurre gli sprechi di carburante e ad ottimizzare gli interventi di manutenzione.

COMPARISON OF MAINTENANCE STRATEGIES FOR A MAJOR LOGISTICS AND ROAD TRANSPORT SERVICE COMPANY

BRUNI, GABRIELE
2021/2022

Abstract

The subject of this study is the application of Lean Thinking within the Italian corporate reality, specifically, the analysis of the maintenance policies of a group, a leader in the logistics and transportation sector: the Gavio Group. Of a means of transport called "rigid" that is part of the group’s fleet, the costs of two different maintenance policies were compared: the breakdown one that provides for the repair of the vehicle only in case of an accident while the second one provides for a full service contract with a monthly fee. Taking into consideration all the critical components of such a means of transportation that is used not only on roads but also on dirt roads, comparing the two different maintenance management policies by studying and organizing the data provided by the company’s DataBase, it was possible to determine which was more costeffective and when was the best time to proceed with the sale of the vehicle in order to obtain the highest possible profit. Thinking about the future energy challenges that are urging the business reality, we conclude with a look at the implementation of new technologies aimed at reducing fuel waste and optimizing maintenance operations.
2021
COMPARISON OF MAINTENANCE STRATEGIES FOR A MAJOR LOGISTICS AND ROAD TRANSPORT SERVICE COMPANY
L’oggetto di questo studio è l’applicazione del Lean Thinking nell’ambito della realtà aziendale italiana, in specifico, l’analisi delle politiche di manutenzione di un gruppo, leader nel settore della logistica e dei trasporti: il Gruppo Gavio. Di un mezzo di trasporto chiamato “motrice” facente parte della flotta del gruppo, si sono confrontati i costi di due politiche di manutenzione diverse: quella a guasto che prevede la riparazione del mezzo soltanto in caso di infortunio mentre la seconda prevede un contratto full service a canone mensile. Prendendo in considerazione tutti i componenti critici di tale mezzo di trasporto che viene impiegato non solo su strada ma anche su sterrato, confrontando le due diverse politiche di gestione della manutenzione attraverso lo studio e l’organizzazione dei dati forniti dal DataBase aziendale, si è potuto determinare quale fosse più conveniente e quando fosse il momento migliore per procedere alla vendita del mezzo in modo da ottenerne il massimo profitto possibile. Pensando alle sfide energetiche future che stanno sollecitando la realtà aziendale, si conclude con uno sguardo all’implemento delle nuove tecnologie volte a ridurre gli sprechi di carburante e ad ottimizzare gli interventi di manutenzione.
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