What is a Skill? How to do scientific dissemination through a virtual assistant? How to create a natural tale? What nerve centres a content has to have to be effective and engaging? These - and many other questions - are the grassroots under the design of “Scherzi della Mente”, Alexa’s Skill with the aim of psychology key concepts' divulgation. This paper summarises the R&D path concerning the Skill. Starting with a general framework and theoretical foundations, describing the aims, narrating the moves through challenges and obstacles of designing the content; but also - from a technical point of view - working on the natural speech implementation (of the topic) applying the SSML on it. Then, ending with a short overview of marketing positioning and product communication strategy.
Che cos’è una Skill? Come fare divulgazione attraverso un sintetizzatore vocale? Come ottenere un racconto naturale? Quali crismi deve avere un contenuto per risultare efficace ed ingaggiante? Questi e molti altri quesiti sono alla base della creazione di Scherzi della Mente, applicativo per Alexa di divulgazione di concetti di psicologia. L’elaborato riassume il percorso di design e sviluppo della Skill: dall’inquadramento generale e fondamenta teoriche, raccontando gli obiettivi, i passi, le sfide e le difficoltà incontrate nella creazione del contenuto; per poi soffermarsi, dal lato più tecnico, sull’implementazione del linguaggio naturale (attraverso l’applicazione del linguaggio SSML alla Skill) e concludere con una panoramica a tutto tondo su marketing e promozione del prodotto.
“Alexa, apri Scherzi della Mente”: ovvero come far raccontare (senza sbagliare) gli errori cognitivi da un assistente vocale
ZUFFADA, MARCO
2020/2021
Abstract
What is a Skill? How to do scientific dissemination through a virtual assistant? How to create a natural tale? What nerve centres a content has to have to be effective and engaging? These - and many other questions - are the grassroots under the design of “Scherzi della Mente”, Alexa’s Skill with the aim of psychology key concepts' divulgation. This paper summarises the R&D path concerning the Skill. Starting with a general framework and theoretical foundations, describing the aims, narrating the moves through challenges and obstacles of designing the content; but also - from a technical point of view - working on the natural speech implementation (of the topic) applying the SSML on it. Then, ending with a short overview of marketing positioning and product communication strategy.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/1549