The effectiveness of social media as a marketing communication channel has presented many challenges for companies. Several organizations are investing to improve their social media presence to stimulate conversations in order to protect their business reputation, increase engagement and drive sales. To achieve this result, companies must improve their presence on social media: therefore, it is essential to be able to assess the impact of these investments including their marketing contribution. In this document we analyse the main aspects underlying the concept of influencer marketing and, we will present the InSiDe project by Pulse Advetising, whose aim is to understand the most recent trends in influencer marketing. The observatory is organized in three different steps of analysis: in-depth interviews, surveys, and analysis of the spontaneous. This last part is investigated through a data observation strategy implying the R Studio statistics software, which allows us to discover in detail the behaviour of followers in relation to the contents created by the talents. Research results show that the choice of an influencer with a high number of followers is not always the best for an influencer with many followers is not always the best choice for building an influencer marketing plan, but other information need to be considered. The paper broadens research on influencer marketing and provides valuable insight into the behaviour of influencers and followers within social Instagram.
L’efficacia dei social media come canale di comunicazione di marketing ha presentato molte sfide per i professionisti. Diverse aziende private stanno investendo per migliorare la loro presenza sui social media al fine di stimolare le conversazioni per proteggere la loro reputazione aziendale, aumentare il coinvolgimento dei clienti e implementare le vendite. Poiché le aziende sviluppano sempre più la loro presenza sui social media, è fondamentale essere in grado di valutare l'impatto di questo investimento compreso il suo contributo al raggiungimento degli obiettivi di marketing. In questo documento verranno analizzati gli aspetti che stanno alla base del concetto di influencer marketing e verrà presentato il progetto InSiDe sviluppato da Pulse Advertising che si pone l’obiettivo di studiare i comportamenti degli influencer in relazione alle esigenze di marketing delle aziende. L’osservatorio è stato strutturato in 3 differenti fasi: interviste in profondità, survey e analisi dello spontaneo. Quest’ultima parte viene approfondita attraverso lo sviluppo di una strategia di osservazione dei dati con l’ausilio del software di statistica R Studio, il quale ci permette di approfondire in modo dettagliato i comportamenti dei follower in relazione ai contenuti creati dai talent. I risultati della ricerca dimostrano che un influencer con un numero elevato di follower non sempre corrisponde alla scelta migliore per la costruzione di un piano di influencer marketing, ma è necessario prendere in considerazione altre informazioni. Il documento amplia la ricerca sull'influencer marketing e fornisce preziose informazioni sul comportamento di influencer e follower all'interno del social Instagram.
Influencer Marketing Analisi e osservazioni sull’evoluzione dell’influencer marketing e sviluppo del progetto InSiDe
NIETANTE, DAVIDE
2020/2021
Abstract
The effectiveness of social media as a marketing communication channel has presented many challenges for companies. Several organizations are investing to improve their social media presence to stimulate conversations in order to protect their business reputation, increase engagement and drive sales. To achieve this result, companies must improve their presence on social media: therefore, it is essential to be able to assess the impact of these investments including their marketing contribution. In this document we analyse the main aspects underlying the concept of influencer marketing and, we will present the InSiDe project by Pulse Advetising, whose aim is to understand the most recent trends in influencer marketing. The observatory is organized in three different steps of analysis: in-depth interviews, surveys, and analysis of the spontaneous. This last part is investigated through a data observation strategy implying the R Studio statistics software, which allows us to discover in detail the behaviour of followers in relation to the contents created by the talents. Research results show that the choice of an influencer with a high number of followers is not always the best for an influencer with many followers is not always the best choice for building an influencer marketing plan, but other information need to be considered. The paper broadens research on influencer marketing and provides valuable insight into the behaviour of influencers and followers within social Instagram.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/1602