The following research examines the relationship between grit, defined by Duckworth and her colleagues (2007) as the union between consistence of interests and perseverance in achieving long term goals, and the variables of: sex; age; school performances; motivation towards getting good grades; attributional styles; self-image; satisfaction for the chosen educational path, relationship with the teachers and the feeling of being safe at school. In order to do so we analyzed data from 1,169 Italian high-school students (669 M, 500 F; Average age = 15.79; DS= 1.614). Using ANOVA and post hoc tests to verify the significance of the above-mentioned relationships we found out that: overall there is no outstanding distinction in grit between different sexes or ages; grit is strongly related to school performances and to motivation towards getting good grades, as suggested by the scientific literature; the concept of grit is inversely correlated to the tendency of attributing our own success to good luck and it is positively related to the belief that results come with effort. Moreover, a high grit rate is related to higher rates in the subdivisions of psychological self , social self, familiar self, Offer Self-Image Questionnaire (Patton & Noller, 1994); it is also connected with a greater satisfaction for the chosen educational path, a positive relationship with the teachers and a stronger feeling of safety at school. Dall’uso dell’ANOVA e dei test post hoc per la verifica della significatività delle associazioni sono emersi i seguenti risultati.
La presente ricerca ha indagato la relazione tra la grinta, definita da Duckworth e colleghi (2007) come l’unione della passione e della perseveranza nel raggiungimento di obiettivi a lungo termine, e le variabili di: sesso; età; rendimento scolastico; motivazione ad ottenere buoni risultati scolastici; stile attributivo; immagine di sé; soddisfazione per il percorso di studi intrapreso; relazione coi docenti e il senso di sicurezza a scuola. Per farlo abbiamo analizzato i dati di 1.169 studenti italiani frequentanti la scuola secondaria di secondo grado (669 M, 500 F; Metà = 15,79 anni; DS= 1,614). Dall’uso dell’ANOVA e dei test post hoc per la verifica della significatività delle associazioni sono emersi i seguenti risultati. Complessivamente non ci sono differenze significative nei livelli di grinta basate sul genere e sull’età. La grinta è, invece, fortemente correlata con il rendimento scolastico e con la motivazione ad ottenere buoni risultati (come ipotizzato in accordo con la letteratura). Il costrutto della grinta correla negativamente con la tendenza ad attribuire il proprio successo alla fortuna e positivamente con la tendenza ad attribuirlo all’impegno. Infine, elevati punteggi di grinta sono correlati a punteggi maggiori nelle sottoscale del sé psicologico, del sé sociale e del sé familiare dell’Offer Self-Image Questionnaire (Patton & Noller, 1994); ad una maggiore soddisfazione nel percorso di studi intrapreso; a una relazione positiva con i docenti e ad un maggior senso di sicurezza esperito a scuola.
Grinta e Adolescenza - Uno Studio Correlazionale
PICCI, FILIPPO
2020/2021
Abstract
The following research examines the relationship between grit, defined by Duckworth and her colleagues (2007) as the union between consistence of interests and perseverance in achieving long term goals, and the variables of: sex; age; school performances; motivation towards getting good grades; attributional styles; self-image; satisfaction for the chosen educational path, relationship with the teachers and the feeling of being safe at school. In order to do so we analyzed data from 1,169 Italian high-school students (669 M, 500 F; Average age = 15.79; DS= 1.614). Using ANOVA and post hoc tests to verify the significance of the above-mentioned relationships we found out that: overall there is no outstanding distinction in grit between different sexes or ages; grit is strongly related to school performances and to motivation towards getting good grades, as suggested by the scientific literature; the concept of grit is inversely correlated to the tendency of attributing our own success to good luck and it is positively related to the belief that results come with effort. Moreover, a high grit rate is related to higher rates in the subdivisions of psychological self , social self, familiar self, Offer Self-Image Questionnaire (Patton & Noller, 1994); it is also connected with a greater satisfaction for the chosen educational path, a positive relationship with the teachers and a stronger feeling of safety at school. Dall’uso dell’ANOVA e dei test post hoc per la verifica della significatività delle associazioni sono emersi i seguenti risultati.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/215