This thesis paper aims to present an analysis of the online behaviour of Italian citizens and the value they attribute to their personal data. In a first part, an extensive review of the literature is proposed to provide a complete picture of user profiling and everything that characterizes it, from legislation to the techniques used, such as data mining and the use of cookies. In the second part the practical part is introduced and therefore defined the research methodology implemented for the analysis. After that, the third part is entirely dedicated to the case studies analyzed to answer the research questions starting from the questionnaire carried out by the University of Pavia in collaboration with the University of Milan-Bicocca. Finally, space has been given to my personal reflections in order to conclude by defining what has emerged from the present research work.
Questo elaborato di tesi mira a presentare un’analisi dei comportamenti online dei cittadini italiani e del valore che gli stessi attribuiscono ai loro dati personali. In una prima parte è proposta un’ampia revisione della letteratura per fornire un quadro completo sulla profilazione dell’utente e tutto ciò che la caratterizza, dalla legislazione alle tecniche impiegate, quali il data mining e l’utilizzo dei cookie. Nella seconda parte è introdotta la parte pratica e quindi definita la metodologia di ricerca implementata ai fini dell’analisi. Dopodiché, la terza parte è interamente dedicata ai casi di studio analizzati per rispondere alle domande di ricerca partendo dal questionario svolto dall’Università degli Studi di Pavia in collaborazione con l’Università degli Studi di Milano-Bicocca. Infine, è stato dato spazio alle mie personali riflessioni in modo da concludere definendo quanto è affiorato dal presente lavoro di ricerca.
La profilazione dell'utente e il valore dei dati personali: un'analisi dei comportamenti online dei cittadini italiani
PELLEGRIN, MARTA
2021/2022
Abstract
This thesis paper aims to present an analysis of the online behaviour of Italian citizens and the value they attribute to their personal data. In a first part, an extensive review of the literature is proposed to provide a complete picture of user profiling and everything that characterizes it, from legislation to the techniques used, such as data mining and the use of cookies. In the second part the practical part is introduced and therefore defined the research methodology implemented for the analysis. After that, the third part is entirely dedicated to the case studies analyzed to answer the research questions starting from the questionnaire carried out by the University of Pavia in collaboration with the University of Milan-Bicocca. Finally, space has been given to my personal reflections in order to conclude by defining what has emerged from the present research work.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2295