What is a digital communication strategy? How is it applied in the digital market? What strategy is used when releasing a music album? What are the key elements to create engaging and effective content? These are just some of the questions that inspired this thesis and the participation in the internship at the University of Pavia in collaboration with the artist Franco Mussida. This paper examines the process of copywriting and developing the proposal of a digital cultural product called Iòtu, placed on the social media Instagram. Iòtu is a digital avatar born from the mind of the artist, who is exploring the world of music, 'Planet of Music'. Within the thesis describes the objectives, stages, challenges and difficulties encountered in the realisation of this communication and product promotion strategy. Finally, the goals achieved and those abandoned are outlined, as well as the existential journey made by the avatar and its current position.
Che cos’è una strategia di comunicazione digitale? Come si applica nel mercato digitale? Che strategia viene utilizzata nel caso di diffusione di un album musicale? Quali sono gli elementi chiave per creare un contenuto coinvolgente ed efficace? Questi sono solo alcuni degli interrogativi che hanno ispirato questa tesi e la partecipazione al tirocinio presso l’Università di Pavia in collaborazione con l’artista Franco Mussida. Questo elaborato esamina il processo di copywriting e sviluppo della proposta di un prodotto culturale digitale dal nome Iòtu, posizionato sul social media Instagram. Iòtu è un avatar digitale nato dalla mente dell’artista, che si trova a esplorare il mondo della musica, da qui “Pianeta della Musica”. All’interno della tesi vengono descritti gli obiettivi, le tappe, le sfide e le difficoltà incontrate nella realizzazione di questa strategia di comunicazione e di promozione del prodotto. Infine, vengono delineati i traguardi raggiunti e quelli abbandonati, nonché il cammino esistenziale compiuto dall'avatar e la sua attuale posizione.
IÓTU IN VIAGGIO SUL PIANETA DELLA MUSICA STRATEGIA DI COMUNICAZIONE PER INSERIRE NEL MERCATO DIGITALE UN NUOVO PRODOTTO CULTURALE
DACATRA, VERONICA
2021/2022
Abstract
What is a digital communication strategy? How is it applied in the digital market? What strategy is used when releasing a music album? What are the key elements to create engaging and effective content? These are just some of the questions that inspired this thesis and the participation in the internship at the University of Pavia in collaboration with the artist Franco Mussida. This paper examines the process of copywriting and developing the proposal of a digital cultural product called Iòtu, placed on the social media Instagram. Iòtu is a digital avatar born from the mind of the artist, who is exploring the world of music, 'Planet of Music'. Within the thesis describes the objectives, stages, challenges and difficulties encountered in the realisation of this communication and product promotion strategy. Finally, the goals achieved and those abandoned are outlined, as well as the existential journey made by the avatar and its current position.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2460