The current study fits into the line of research of narrative psychology, which sustains that autobiographic memory development takes a fundamental role in the construction of a life story. The general aim of the study is to investigate some narratives formal aspects in a school year sample. The initial hypothesis is the existance of a concurrent relation between global coherence and elaboration. Moreover, it was assumed that females tell more elaborated, coherent and richer in psychological lexicon narratives than males. Further investigation is conducted to examine whether the valence of positive or negative events affects the elaboration. For this purpouse two questionnaire and a audio-recorded interview was administer to a school years sample, made of 48 children (17 males) between 8 and 10 years, recruited in some elementary schools in Piemonte and Lombardia. The results highlight a concurrent association between causal and temporal coherence and elaboration, although this relation isn’t significant for other dimensions of coherence, confirming only partially the initial hypothesis. In accordance with the literature, it emerges that girls tell longer, more elaborate, more coherent and richer of psychological lexicon narratives compared to their male peers. Finally, children tell positive events in a more elaborative way compared to negative events.
Il presente studio si inserisce all’interno del filone di ricerca della psicologia narrativa, secondo la quale lo sviluppo della memoria autobiografica assume un ruolo fondamentale nella costruzione di una narrativa di vita, abilità che matura progressivamente durante l’età evolutiva. L’obiettivo della ricerca condotta è quello di esaminare alcuni aspetti formali delle narrative in un gruppo di bambini in età scolare. L’ipotesi iniziale era che esistesse una relazione concorrente tra coerenza globale ed elaborazione. Inoltre, si ipotizzava che le femmine raccontassero narrative più elaborate, coerenti e ricche di lessico psicologico rispetto ai maschi. Un’ulteriore indagine è stata condotta per analizzare se l’elaborazione degli eventi differisse in base alla valenza, positiva o negativa, degli stessi. A questo scopo sono stati somministrati due questionari e un’intervista audio-registrata ad un campione di bambini in età scolare. Hanno preso parte al presente studio 48 bambini (17 maschi) di età compresa età gli 8 e i 10 anni, reclutati in diverse scuole elementari piemontesi e lombarde. Dai risultati è emersa un’associazione concorrente tra la dimensione di coerenza causale ed elaborazione, ma tale relazione non è significativa per le altre dimensioni della coerenza, confermando soltanto parzialmente le ipotesi iniziali. In accordo con la letteratura, le femmine riportano narrative più lunghe, elaborate, coerenti e ricche di lessico psicologico rispetto ai maschi. Infine, gli eventi positivi sono raccontati in maniera più elaborata degli eventi negativi.
Lo sviluppo della narrativa autobiografica in età evolutiva: uno studio esplorativo
TROTTA, ELEONORA
2019/2020
Abstract
The current study fits into the line of research of narrative psychology, which sustains that autobiographic memory development takes a fundamental role in the construction of a life story. The general aim of the study is to investigate some narratives formal aspects in a school year sample. The initial hypothesis is the existance of a concurrent relation between global coherence and elaboration. Moreover, it was assumed that females tell more elaborated, coherent and richer in psychological lexicon narratives than males. Further investigation is conducted to examine whether the valence of positive or negative events affects the elaboration. For this purpouse two questionnaire and a audio-recorded interview was administer to a school years sample, made of 48 children (17 males) between 8 and 10 years, recruited in some elementary schools in Piemonte and Lombardia. The results highlight a concurrent association between causal and temporal coherence and elaboration, although this relation isn’t significant for other dimensions of coherence, confirming only partially the initial hypothesis. In accordance with the literature, it emerges that girls tell longer, more elaborate, more coherent and richer of psychological lexicon narratives compared to their male peers. Finally, children tell positive events in a more elaborative way compared to negative events.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/261