Giftedness is not only related to an above-normal IQ, which enables gifted people to achieve excellent results in specific areas, but it also entails a number of vulnerabilities that, if unsupported, can lead them to feel isolated and to develop distress and psycho-social problems. Some of the most common characteristics among gifted children are a high moral sense and above-normal sensitivity, frequently accompanied by great creativity and critical thinking. As a result, they are often very aware and attentive to issues concerning global sustainability in the environmental, economic and social field. The Se.Me. project aims to deepen this relationship by exploring the decision-making strategies, emotional regulation skills and reflections of gifted children that emerge during meetings dealing with issues of environmental sustainability. The aim is to explore the link between giftedness and decision-making strategies oriented towards a greater inclination for altruism and the public good, associated with a greater awareness of sustainability issues.
La giftedness non è solo riconducibile a un quoziente intellettivo sopra la norma, che consente ai plusdotati di raggiungere risultati eccellenti in alcuni ambiti, ma comporta anche una serie di vulnerabilità che, se non supportate, possono portare queste persone a sentirsi isolate e a sviluppare disagio e problematiche psico-sociali. Alcune delle caratteristiche più comuni tra i bambini gifted sono un elevato senso morale e una sensibilità sopra alla norma, frequentemente accompagnate da grande creatività e pensiero critico. Di conseguenza, essi risultano spesso molto consapevoli e attenti alle questioni che riguardano la sostenibilità globale in ambito ambientale, economico e sociale. Il progetto Se.Me. si propone di approfondire questa relazione, esplorando le strategie decisionali, le competenze di regolazione emotiva e le riflessioni dei bambini plusdotati emerse nel corso di incontri che affrontano tematiche di sostenibilità ambientale. L’obiettivo è quello di esplorare il legame tra la giftedness e strategie decisionali orientate ad una maggiore propensione all’altruismo e al bene pubblico, associate ad una maggiore consapevolezza verso le tematiche della sostenibilità.
Giftedness e sostenibilità ambientale: il progetto Se.Me.
SLAVIERI, GIULIA
2023/2024
Abstract
Giftedness is not only related to an above-normal IQ, which enables gifted people to achieve excellent results in specific areas, but it also entails a number of vulnerabilities that, if unsupported, can lead them to feel isolated and to develop distress and psycho-social problems. Some of the most common characteristics among gifted children are a high moral sense and above-normal sensitivity, frequently accompanied by great creativity and critical thinking. As a result, they are often very aware and attentive to issues concerning global sustainability in the environmental, economic and social field. The Se.Me. project aims to deepen this relationship by exploring the decision-making strategies, emotional regulation skills and reflections of gifted children that emerge during meetings dealing with issues of environmental sustainability. The aim is to explore the link between giftedness and decision-making strategies oriented towards a greater inclination for altruism and the public good, associated with a greater awareness of sustainability issues.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Giulia_Slavieri.pdf
accesso aperto
Dimensione
971.66 kB
Formato
Adobe PDF
|
971.66 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/27108