This thesis explores the phenomenon of returning to the mountains, a countertrend movement compared to contemporary global dynamics of acceleration and urbanization, where the Highlands, which since the postwar period have been characterized by abandonment and depopulation, are once again becoming a destination for migration. The first chapter examines the evolution of the relationship between humans and the mountains throughout history: from the initial perceptions of hostility and inaccessibility, to the subsequent romanticization of the peaks as symbols of freedom and purity, the transformation of mountain landscapes in the 20th century due to hydroelectric power and tourism, and the more recent challenges, including those posed by the 'new mountain dwellers.' In the second chapter, through eleven ethnographic interviews, the motivations and consequences of those who have chosen to move to the mountains are investigated: how their project was conceived and which factors were decisive, how their relationship with the city has changed, how they integrated with local communities, and the role played by the COVID-19 pandemic. The study also highlights how the return to the mountains reflects a broader search for personal well-being and a questioning of the anthropocentric and urban-centered development model. In the third chapter, the research delves into the representation of new mountain dwellers in Italian documentary cinema, analyzing five recent audiovisual works. It shows how films can be an important tool in the field of anthropology, helping to reach a wider audience and giving greater depth to research.
Questa tesi esplora il fenomeno del ritorno alla montagna, un movimento in controtendenza rispetto alle dinamiche globali contemporanee di accelerazione e inurbamento che vede le Terre Alte, caratterizzate sin dal dopoguerra da abbandono e spopolamento, tornare meta di migrazione. Il primo capitolo esamina l'evoluzione del rapporto tra l'uomo e la montagna nel corso della storia: dalle percezioni iniziali di ostilità e inaccessibilità alla successiva romanticizzazione delle vette, assunte a simbolo di libertà e purezza, dalla trasformazione dei paesaggi montani nel XX secolo, dovuta all'energia idroelettrica e al turismo, fino alle sfide più attuali, tra cui quella dei neomontanari. Nel secondo capitolo attraverso undici interviste etnografiche vengono indagate le motivazioni e le conseguenze di chi ha fatto la scelta di trasferirsi in montagna: com’è nato il loro progetto e quali fattori sono stati determinanti, com’è cambiato il rapporto con la città, com’è stata l’integrazione con le comunità locali, il ruolo svolto dalla pandemia di COVID-19. Lo studio evidenzia anche come il ritorno alla montagna rifletta una ricerca più ampia di benessere personale e messa in discussione del modello di sviluppo antropocentrico e urbanocentrico. Nel terzo capitolo la ricerca approfondisce la rappresentazione dei neomontanari data dal cinema documentario italiano, analizzando cinque diversi prodotti audiovisivi recenti, e mostra come i film possano essere uno strumento importante anche in ambito antropologico per arrivare a un pubblico più ampio e dare maggiore profondità alle ricerche.
VADO A VIVERE IN MONTAGNA Il fenomeno dei neomontanari analizzato dal punto di vista dell’antropologia e del cinema documentario
ZUGNO, ELISA
2023/2024
Abstract
This thesis explores the phenomenon of returning to the mountains, a countertrend movement compared to contemporary global dynamics of acceleration and urbanization, where the Highlands, which since the postwar period have been characterized by abandonment and depopulation, are once again becoming a destination for migration. The first chapter examines the evolution of the relationship between humans and the mountains throughout history: from the initial perceptions of hostility and inaccessibility, to the subsequent romanticization of the peaks as symbols of freedom and purity, the transformation of mountain landscapes in the 20th century due to hydroelectric power and tourism, and the more recent challenges, including those posed by the 'new mountain dwellers.' In the second chapter, through eleven ethnographic interviews, the motivations and consequences of those who have chosen to move to the mountains are investigated: how their project was conceived and which factors were decisive, how their relationship with the city has changed, how they integrated with local communities, and the role played by the COVID-19 pandemic. The study also highlights how the return to the mountains reflects a broader search for personal well-being and a questioning of the anthropocentric and urban-centered development model. In the third chapter, the research delves into the representation of new mountain dwellers in Italian documentary cinema, analyzing five recent audiovisual works. It shows how films can be an important tool in the field of anthropology, helping to reach a wider audience and giving greater depth to research.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Elisa Zugno_Vado a vivere in montagna.pdf
accesso aperto
Dimensione
63.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
63.84 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/27332