The subject of the investigation is a Critical Discourse Analysis of a corpus which follows Fairclough’s model and it is composed by advertisements targeting the Lgbtq+ community. After surveying gender studies, particularly directed toward queer linguistics, and considering the cultural, historical, and social aspects in which it was embedded we turned the study on Discourse Analysis and deepen the relations between gender, discourse and power. This lead us to understand the approach that distinguishes Critical Discourse Analysis. Therefore, we use this approach on advertisements from the 2000s, after having studied the aspects that characterize persuasive language and the elements that constitutes Corpus Linguistics.
L'oggetto dell'elaborato è l'analisi critica del discorso di un corpus che segue il modello di Fairclough ed è composto da annunci pubblicitari rivolti alla comunità Lgbtq+. Dopo aver passato in rassegna gli studi di genere, in particolare quelli rivolti alla linguistica queer, e aver considerato gli aspetti culturali, storici e sociali in cui erano inseriti, abbiamo rivolto lo studio all'analisi del discorso e approfondito le relazioni tra genere, discorso e potere. Questo ci ha portato a comprendere l'approccio che contraddistingue l'analisi critica del discorso. Pertanto, utilizziamo questo approccio su pubblicità degli anni 2000, dopo aver studiato gli aspetti che caratterizzano il linguaggio persuasivo e gli elementi che costituiscono il Corpus Linguistics.
Analisi della pubblicità LGBTQ+ attraverso il Discorso Critico
ROZZO, ELEONORA
2023/2024
Abstract
The subject of the investigation is a Critical Discourse Analysis of a corpus which follows Fairclough’s model and it is composed by advertisements targeting the Lgbtq+ community. After surveying gender studies, particularly directed toward queer linguistics, and considering the cultural, historical, and social aspects in which it was embedded we turned the study on Discourse Analysis and deepen the relations between gender, discourse and power. This lead us to understand the approach that distinguishes Critical Discourse Analysis. Therefore, we use this approach on advertisements from the 2000s, after having studied the aspects that characterize persuasive language and the elements that constitutes Corpus Linguistics.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
MD_THESIS_ROZZO_ELEONORA.pdf
non disponibili
Descrizione: Tesi magistrale COD, Eleonora Rozzo
Dimensione
3.07 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.07 MB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/27461