This study aims to examine the transformations that journalism is undergoing in the digital age, analyzing the dynamics characterizing online information, emerging formats and new trends that have an impact on news production and consumption. The objective of this thesis is to investigate how changes in user behaviour and the presence of new media are redefining the perception of information and the scope of journalism, focusing on professional and social implications. The analysis starts with the concept of "journalistic information" and the relationship between technology and journalism, trying to understand how the medium can condition information and how different forms of content-text, Audio and audiovisual-may change the information experience. The main part of the study focuses on the influence of social media on contemporary journalism, with an in-depth look at related phenomena such as citizen journalism, visual journalism and storytelling. The topic of digital journalism’s dependence on platform algorithms that have the power to regulate the selection, distribution and visibility of information is then addressed, then to come to face the increasingly frequent presence of artificial intelligence in the production and transmission of news. Finally, the work examines new digital and social native publishing models. Case studies such as Il Post, Fanpage, Will Media and Torcha are presented in order to assess how these new editorial realities adapt to the challenges of the modern information landscape, in response to the needs of an increasingly connected but less interested and confident audience towards news. The research is based on a thorough review of existing literature and recent surveys by research institutes and public bodies such as the Reuters Institute, Censis and the National Order of Journalists. The methodological approach aims to provide a comprehensive picture of the transformations taking place, in order to provide an overall view of the dynamics that characterize contemporary journalism.
Il presente studio si propone di esaminare le trasformazioni che il giornalismo sta attraversando nell'era digitale, analizzando le dinamiche che caratterizzano l'informazione online, i formati emergenti e le nuove tendenze che hanno degli effetti sulla produzione e la fruizione delle notizie. L'obiettivo della tesi è di indagare su come i cambiamenti nei comportamenti degli utenti e la presenza dei nuovi media stanno ridefinendo la percezione dell'informazione e l'ambito del giornalismo, focalizzandosi sulle implicazioni professionali e sociali. L'analisi prende avvio dal concetto di "informazione giornalistica" e dal rapporto tra tecnologie e giornalismo, cercando di comprendere le modalità con cui il mezzo può condizionare l'informazione e come le diverse forme di contenuto—testuali, audio e audiovisive—possano modificare l'esperienza informativa. La parte centrale dello studio si concentra sull'influenza dei social media sul giornalismo contemporaneo, con un approfondimento su fenomeni ad essi correlati come il citizen journalism, il visual journalism e lo storytelling. Successivamente viene trattato il tema della dipendenza del giornalismo digitale dagli algoritmi delle piattaforme che hanno il potere di regolare la selezione, distribuzione e visibilità dell'informazione, per poi arrivare ad affrontare la presenza sempre più frequente dell'intelligenza artificiale nella produzione e trasmissione di notizie. Infine, il lavoro esamina i nuovi modelli editoriali nativi digitali e social. Vengono perciò esposti casi studio come Il Post, Fanpage, Will Media e Torcha, al fine di valutare come queste nuove realtà editoriali si adattino alle sfide del panorama informativo moderno, in risposta alle esigenze di un pubblico sempre più connesso ma meno fiducioso e interessato verso l'informazione giornalistica. La ricerca è basata su una revisione approfondita della letteratura esistente e su indagini recenti condotte da istituti di ricerca ed enti pubblici, come il Reuters Institute, Censis e l'Ordine Nazionale dei Giornalisti. L'approccio metodologico mira a delineare un quadro completo delle trasformazioni in atto, al fine di fornire una visione complessiva delle dinamiche che caratterizzano il giornalismo contemporaneo.
Informazione giornalistica: le nuove forme di narrazione della notizia e tendenze nell’era digitale
CRIPPA, CLAUDIA
2023/2024
Abstract
This study aims to examine the transformations that journalism is undergoing in the digital age, analyzing the dynamics characterizing online information, emerging formats and new trends that have an impact on news production and consumption. The objective of this thesis is to investigate how changes in user behaviour and the presence of new media are redefining the perception of information and the scope of journalism, focusing on professional and social implications. The analysis starts with the concept of "journalistic information" and the relationship between technology and journalism, trying to understand how the medium can condition information and how different forms of content-text, Audio and audiovisual-may change the information experience. The main part of the study focuses on the influence of social media on contemporary journalism, with an in-depth look at related phenomena such as citizen journalism, visual journalism and storytelling. The topic of digital journalism’s dependence on platform algorithms that have the power to regulate the selection, distribution and visibility of information is then addressed, then to come to face the increasingly frequent presence of artificial intelligence in the production and transmission of news. Finally, the work examines new digital and social native publishing models. Case studies such as Il Post, Fanpage, Will Media and Torcha are presented in order to assess how these new editorial realities adapt to the challenges of the modern information landscape, in response to the needs of an increasingly connected but less interested and confident audience towards news. The research is based on a thorough review of existing literature and recent surveys by research institutes and public bodies such as the Reuters Institute, Censis and the National Order of Journalists. The methodological approach aims to provide a comprehensive picture of the transformations taking place, in order to provide an overall view of the dynamics that characterize contemporary journalism.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/27506