Stage writing is one of the great innovations of twentieth-century theatrical practice. The thesis of this work is that the work of acting interpretation is one of the codes that stage writing has used to re-write the scene, accessing a form of writing-non-writing that restores vitality to the theatrical act understood as here-and-now. This is possible thanks to the subversive practice of improvisation, which unhinges the tendency to stare typical of directorial writing and which can only be embodied by an actor-author, whose role is opposite to that of the director-demiurge. The thesis analyzes, therefore, the work of some Italian theatrical performers from the Sixties onwards (Cecchi, De Berardinis) up to the contemporary heirs of this peculiar approach to the role of the actor and his art.
La scrittura scenica costituisce una delle grandi innovazioni della pratica teatrale novecentesca. La tesi di questo lavoro è che il lavoro di interpretazione attorale rientri fra i codici che la scrittura scenica ha impiegato per ri-scrivere la scena, accedendo ad una forma di scrittura-non scrittura che restituisce vitalità all'atto teatrale inteso come qui-e-ora. Questo è possibile grazie alla pratica eversiva dell'improvvisazione, che scardina la tendenza a fissare tipica della scrittura registica e che è incarnabile solo da un attore-autore che si opponga al ruolo del regista-demiurgo. La tesi analizza, dunque, l'opera di alcuni teatranti italiani dagli anni Sessanta in poi (Cecchi, De Berardinis) fino agli eredi contemporanei di tale approccio peculiare al ruolo dell'attore e alla sua arte.
L'attore fra scrittura scenica e improvvisazione: eredità contemporanee del Nuovo Teatro italiano
BOTTANI, JACOPO
2023/2024
Abstract
Stage writing is one of the great innovations of twentieth-century theatrical practice. The thesis of this work is that the work of acting interpretation is one of the codes that stage writing has used to re-write the scene, accessing a form of writing-non-writing that restores vitality to the theatrical act understood as here-and-now. This is possible thanks to the subversive practice of improvisation, which unhinges the tendency to stare typical of directorial writing and which can only be embodied by an actor-author, whose role is opposite to that of the director-demiurge. The thesis analyzes, therefore, the work of some Italian theatrical performers from the Sixties onwards (Cecchi, De Berardinis) up to the contemporary heirs of this peculiar approach to the role of the actor and his art.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
L'attore fra scrittura scenica e improvvisazione_tesi magistrale_Bottani_497053_pdfA.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/28181