In recent years, increasing life expectancy has led to a growing interest in healthy aging shifting attention more and more to aspects of social functioning and its potential predictors. Among these predictors, theory of mind (ToM) seems to play a key role within daily interactions, but only a few studies analyze such associations. The present research aims to assess age differences in one aspect of social functioning, namely reciprocal behavior, and its relation with a specific socio-cognitive skill, e.g., ToM, which consists of the ability to understand the other. 130 participants, divided into two groups: young (18-31 years old) and old adults (64-91 years old), completed a battery of ToM (ToM-Q, Director Task, Triangles, Silent Movie) and reciprocity (Personal Norm of Reciprocity, Interactive Drawing Task (IDT) and a questionnaire specially designed for the IDT) tasks and questionnaires. The results show an actual deterioration in reciprocity in the elderly group and a link between this decline and ToM. The correlation between ToM and reciprocity seems to depend on the aspect of ToM taken into consideration. From these results, we can conclude that specific dimensions of ToM predict reciprocity in the elderly group.

Negli ultimi anni l’aumento della speranza di vita ha portato a un crescente interesse per un invecchiamento in salute spostando sempre di più l’attenzione verso gli aspetti di funzionamento sociale e alle abilità che lo supportano. Tra queste la teoria della mente (ToM) sembra avere un ruolo fondamentale all’interno delle interazioni nella vita di tutti i giorni, ma sono ancora pochi gli studi che analizzano tali associazioni. La presente ricerca si pone l’obiettivo di valutare le differenze di età in un aspetto del funzionamento sociale, ossia il comportamento di reciprocità e il suo legame con un’abilità socio-cognitiva, la ToM, che consiste nella capacità di comprendere l’altro. 130 partecipanti suddivisi in due gruppi di giovani (18-31 anni) e anziani (64-91 anni) hanno svolto una batteria di test di ToM (ToM-Q, Director Task, Triangoli, Silent Movie) e reciprocità (Personal Norm of Reciprocity, Interactive Drawing Task (IDT) e un questionario appositamente creato per l’IDT). I risultati mostrano un effettivo peggioramento nella reciprocità nel gruppo degli anziani e un legame fra questa e la ToM. Questo legame sembra dipendere dalla dimensione di ToM presa in considerazione. La ToM predice la reciprocità in particolar modo nel gruppo degli anziani.

Differenze di età nella reciprocità e il ruolo della teoria della mente.

DE SANTIS, SAMANTA
2022/2023

Abstract

In recent years, increasing life expectancy has led to a growing interest in healthy aging shifting attention more and more to aspects of social functioning and its potential predictors. Among these predictors, theory of mind (ToM) seems to play a key role within daily interactions, but only a few studies analyze such associations. The present research aims to assess age differences in one aspect of social functioning, namely reciprocal behavior, and its relation with a specific socio-cognitive skill, e.g., ToM, which consists of the ability to understand the other. 130 participants, divided into two groups: young (18-31 years old) and old adults (64-91 years old), completed a battery of ToM (ToM-Q, Director Task, Triangles, Silent Movie) and reciprocity (Personal Norm of Reciprocity, Interactive Drawing Task (IDT) and a questionnaire specially designed for the IDT) tasks and questionnaires. The results show an actual deterioration in reciprocity in the elderly group and a link between this decline and ToM. The correlation between ToM and reciprocity seems to depend on the aspect of ToM taken into consideration. From these results, we can conclude that specific dimensions of ToM predict reciprocity in the elderly group.
2022
Age differences in reciprocity and the role of theory of mind.
Negli ultimi anni l’aumento della speranza di vita ha portato a un crescente interesse per un invecchiamento in salute spostando sempre di più l’attenzione verso gli aspetti di funzionamento sociale e alle abilità che lo supportano. Tra queste la teoria della mente (ToM) sembra avere un ruolo fondamentale all’interno delle interazioni nella vita di tutti i giorni, ma sono ancora pochi gli studi che analizzano tali associazioni. La presente ricerca si pone l’obiettivo di valutare le differenze di età in un aspetto del funzionamento sociale, ossia il comportamento di reciprocità e il suo legame con un’abilità socio-cognitiva, la ToM, che consiste nella capacità di comprendere l’altro. 130 partecipanti suddivisi in due gruppi di giovani (18-31 anni) e anziani (64-91 anni) hanno svolto una batteria di test di ToM (ToM-Q, Director Task, Triangoli, Silent Movie) e reciprocità (Personal Norm of Reciprocity, Interactive Drawing Task (IDT) e un questionario appositamente creato per l’IDT). I risultati mostrano un effettivo peggioramento nella reciprocità nel gruppo degli anziani e un legame fra questa e la ToM. Questo legame sembra dipendere dalla dimensione di ToM presa in considerazione. La ToM predice la reciprocità in particolar modo nel gruppo degli anziani.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per contatti: unitesi@unipv.it

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/2837