Is it possible for an industry traditionally tied to printed literature to regenerate itself through digital world? This question represents the starting point of the present thesis. The research aims to study how the promotion and communication of entertainment publishing have evolved thanks to the digital transition. In every sector, promotion is carried out through traditional tools, such as advertising in newspapers; however, today these are no longer the only tools used and are likely to be ineffective when it comes to communicating with Generation Z. Young readers do not consume books in conventional ways: they share their reads on Instagram stories; they post video reviews on TikTok; they discuss plots and characters within dedicated communities. These new behaviors are prompting publishing editors to develop additional channels and implement new approaches that integrate both online and offline tools, in order to effectively engage with digital native readers. This thesis aims to demonstrate these theories through an analysis of both secondary and primary data, offering a snapshot of the current communication methods used by publishing editors.

È possibile che un settore tradizionalmente legato alla carta stampata possa rigenerarsi attraverso il mondo digitale? Questa riflessione costituisce il punto di partenza della presente tesi. La ricerca si propone di studiare come si sono evolute la promozione e la comunicazione dell’editoria d’intrattenimento grazie alla transizione digitale. In ogni settore, la promozione avviene attraverso strumenti tradizionali, come gli spazi pubblicitari sui giornali; tuttavia, ad oggi questi non sono gli unici strumenti utilizzati e probabilmente risultano essere poco efficaci per comunicare con la Generazione Z. I giovani lettori non consumano i libri secondo le modalità convenzionali: condividono le loro letture sulle story di Instagram; postano video recensioni su TikTok; discutono di trame e personaggi all'interno di community dedicate. Questi nuovi comportamenti inducono le imprese del settore editoriale a sviluppare ulteriori canali e a implementare nuovi approcci che integrino strumenti online e offline, al fine di interagire efficacemente con i lettori nativi digitali. Questa tesi si propone di dimostrare queste teorie attraverso un’analisi di dati secondari e primari, offrendo una fotografia in merito agli attuali metodi di comunicazione impiegati dalle case editrici.

L'evoluzione dei metodi di promozione e di comunicazione nella transizione digitale: il caso dell'editoria d'intrattenimento per la Generazione Z.

HUGONY, SARA
2023/2024

Abstract

Is it possible for an industry traditionally tied to printed literature to regenerate itself through digital world? This question represents the starting point of the present thesis. The research aims to study how the promotion and communication of entertainment publishing have evolved thanks to the digital transition. In every sector, promotion is carried out through traditional tools, such as advertising in newspapers; however, today these are no longer the only tools used and are likely to be ineffective when it comes to communicating with Generation Z. Young readers do not consume books in conventional ways: they share their reads on Instagram stories; they post video reviews on TikTok; they discuss plots and characters within dedicated communities. These new behaviors are prompting publishing editors to develop additional channels and implement new approaches that integrate both online and offline tools, in order to effectively engage with digital native readers. This thesis aims to demonstrate these theories through an analysis of both secondary and primary data, offering a snapshot of the current communication methods used by publishing editors.
2023
The evolution of promotion and communication methods in digital transition: the case of entertainment publishing industry for Generation Z.
È possibile che un settore tradizionalmente legato alla carta stampata possa rigenerarsi attraverso il mondo digitale? Questa riflessione costituisce il punto di partenza della presente tesi. La ricerca si propone di studiare come si sono evolute la promozione e la comunicazione dell’editoria d’intrattenimento grazie alla transizione digitale. In ogni settore, la promozione avviene attraverso strumenti tradizionali, come gli spazi pubblicitari sui giornali; tuttavia, ad oggi questi non sono gli unici strumenti utilizzati e probabilmente risultano essere poco efficaci per comunicare con la Generazione Z. I giovani lettori non consumano i libri secondo le modalità convenzionali: condividono le loro letture sulle story di Instagram; postano video recensioni su TikTok; discutono di trame e personaggi all'interno di community dedicate. Questi nuovi comportamenti inducono le imprese del settore editoriale a sviluppare ulteriori canali e a implementare nuovi approcci che integrino strumenti online e offline, al fine di interagire efficacemente con i lettori nativi digitali. Questa tesi si propone di dimostrare queste teorie attraverso un’analisi di dati secondari e primari, offrendo una fotografia in merito agli attuali metodi di comunicazione impiegati dalle case editrici.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/29224