From the analysis of the scientific literature, two factors often associated with deviant behavior in young offenders emerged: levels of anger and perceived stress. This thesis presents a pilot study testing a rehabilitative model tailored to the target population (young offenders), aimed at addressing the two aforementioned variables. Participants took part in a protocol consisting of four treatment sessions integrating the use of Virtual Reality (VR) with meditative and mindfulness practices. These were designed to offer age-appropriate and effective strategies for the selected age group (14–18 years) and to provide tools for proper emotional regulation and to support the process of social reintegration, promoting overall psychological well-being. The effectiveness of the protocol was assessed by measuring its impact on the two variables—stress and anger—before and after the intervention, through the administration of two validated rating scales and two self-perception items. Despite some limitations, including the small and variable sample size, the protocol showed the potential to improve levels of anger and stress, as hypothesized.
Dall’analisi della letteratura scientifica sono emersi due fattori spesso correlati al comportamento deviante nei giovani autori di reato: i livelli di rabbia e i livelli di stress percepito. Il lavoro di tesi presenta uno studio pilota di sperimentazione di un modello riabilitativo adatto alla popolazione target (giovani autori di reato), in grado di intervenire sulle due variabili sopracitate. I soggetti hanno partecipato ad un protocollo che prevedeva quattro sessioni di trattamento che integrano l’utilizzo della Realtà Virtuale (VR) con pratiche meditative e di mindfulness, mirate a proporre strategie adatte ed efficaci per la fascia d’età presa in considerazione (14-18 anni) e a fornire gli strumenti utili per una buona regolazione emotiva e per facilitare il processo di reinserimento sociale, promuovendo uno stato di benessere psicologico generale. L’efficacia del protocollo è stata testata misurandone l’impatto sulle due variabili, stress e rabbia, prima e dopo l’intervento attraverso la somministrazione di due scale di valutazione validate e due Item di autopercezione. Seppure con alcune criticità, fra cui l’esiguità e la variabilità del campione, il protocollo si è mostrato in grado di produrre miglioramenti sui livelli di rabbia e stress, come ipotizzato.
VR-based Meditation per giovani autori di reato: uno studio pilota
CORBELLA, MARTINA
2024/2025
Abstract
From the analysis of the scientific literature, two factors often associated with deviant behavior in young offenders emerged: levels of anger and perceived stress. This thesis presents a pilot study testing a rehabilitative model tailored to the target population (young offenders), aimed at addressing the two aforementioned variables. Participants took part in a protocol consisting of four treatment sessions integrating the use of Virtual Reality (VR) with meditative and mindfulness practices. These were designed to offer age-appropriate and effective strategies for the selected age group (14–18 years) and to provide tools for proper emotional regulation and to support the process of social reintegration, promoting overall psychological well-being. The effectiveness of the protocol was assessed by measuring its impact on the two variables—stress and anger—before and after the intervention, through the administration of two validated rating scales and two self-perception items. Despite some limitations, including the small and variable sample size, the protocol showed the potential to improve levels of anger and stress, as hypothesized.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
VR-based Meditation per giovani autori di reato. Uno studio pilota.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.04 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.04 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/29651