This study conducts a comparison between the theoretical references used by INVALSI to assess reading comprehension and the Anglo-Saxon and American psycholinguistic scientific literature on text comprehension. The analysis of this bibliography is developed across three main chapters, which reflect the three fundamental dimensions of reading: the lexical aspect, the syntactic level, and text comprehension processing. Lexical information is central to the reading process because it contains phonological, orthographic, morphological, and semantic knowledge. Phonemic awareness allows readers to decode words, through which orthographic, morphological, and semantic information can be acquired, enabling readers to develop more accurate semantic representations of words and their relationships. Lexemes combine into more complex linguistic units, establishing grammatical and semantic relationships with other words within the sentence. The study of grammatical aspects allows us to grasp the function of different parts of speech and the thematic role played by different arguments within the sentence. Furthermore, the processes underlying the construction of the syntactic structure of utterances are examined in depth through the analysis of eye movements and the study of other central phenomena in the history of psycholinguistics, represented by research on structural ambiguity and long-distance dependencies. The syntactic structure of sentences is associated with specific meanings during text processing, in which multiple processes take part, including inference generation, activation of readers' personal knowledge, use of mental schemata, coherence construction, memorization and activation of metacognitive processes. The presentation of these multiple contents is followed by a concluding section, in which the results emerging from the comparison between the bibliography used by INVALSI and the psycholinguistic literature on the topic are discussed. Aspects of divergence and similarity are highlighted and the importance of integrating both perspectives is emphasized, in order to build a broader and comprehensive theoretical framework involving all the numerous processes underlying reading comprehension.
Nel presente studio viene svolto un confronto tra i riferimenti teorici utilizzati da Invalsi per valutare la comprensione della lettura e la letteratura scientifica anglosassone e americana di stampo psicolinguistico sulla comprensione del testo. L'analisi di tale bibliografia viene sviluppata in tre capitoli principali, che riflettono le tre dimensioni fondamentali della lettura, costituite dall'aspetto lessicale, dal livello sintattico e dell'elaborazione della comprensione del testo. L’informazione lessicale è centrale nel processo di lettura, perché al suo interno sono contenute le conoscenze di ordine fonologico, ortografico, morfologico e semantico. La consapevolezza fonemica, infatti, permette al lettore di svolgere la decifrazione delle parole, attraverso cui possono essere acquisite le informazioni ortografiche, morfologiche e semantiche, che permettono al lettore di elaborare rappresentazioni semantiche più accurate delle parole e delle loro relazioni. I lessemi, infatti, si uniscono in unità linguistiche più complesse, stabilendo delle relazioni grammaticali e semantiche con le altre parole presenti nella frase e nel testo. Lo studio dell'aspetto grammaticale permette di cogliere la funzione delle diverse parti del discorso e il ruolo tematico svolto dai differenti argomenti all’interno della frase. Inoltre, vengono approfonditi i processi che stanno alla base della costruzione della struttura sintattica dell’enunciato da parte del lettore, attraverso l’analisi dei suoi movimenti oculari e lo studio di alcuni fenomeni centrali nella storia e nello sviluppo della psicolinguistica, rappresentati dalle ricerche sui casi di ambiguità strutturale e sulle dipendenze a distanza. La struttura sintattica della frase viene associata a un determinato significato durante il processo di elaborazione testuale, in cui hanno luogo molteplici processi che collaborano alla comprensione della lettura, quali la generazione delle inferenze, l’attivazione delle conoscenze pregresse del lettore, l’utilizzo degli schemi mentali, la costruzione della coerenza, la memorizzazione e l’impiego dei processi metacognitivi. L’esposizione di questi contenuti nei rispettivi capitoli è seguita dalla sezione conclusiva, in cui sono discussi i risultati che emergono dal confronto tra la bibliografia utilizzata da Invalsi e la letteratura psicolinguistica sul tema, mettendo in luce gli aspetti di divergenza e similarità e sottolineando l'importanza dell'integrazione di entrambe le prospettive, per costruire un quadro teorico più ampio che approfondisca in maniera quanto più esauriente i numerosi processi alla base della comprensione della lettura.
LA COMPRENSIONE DELLA LETTURA: UN CONFRONTO TRA LA PROSPETTIVA PSICOLINGUISTICA E IL QUADRO DI RIFERIMENTO DELLE PROVE INVALSI DI ITALIANO
MOSCON, MARTINA
2024/2025
Abstract
This study conducts a comparison between the theoretical references used by INVALSI to assess reading comprehension and the Anglo-Saxon and American psycholinguistic scientific literature on text comprehension. The analysis of this bibliography is developed across three main chapters, which reflect the three fundamental dimensions of reading: the lexical aspect, the syntactic level, and text comprehension processing. Lexical information is central to the reading process because it contains phonological, orthographic, morphological, and semantic knowledge. Phonemic awareness allows readers to decode words, through which orthographic, morphological, and semantic information can be acquired, enabling readers to develop more accurate semantic representations of words and their relationships. Lexemes combine into more complex linguistic units, establishing grammatical and semantic relationships with other words within the sentence. The study of grammatical aspects allows us to grasp the function of different parts of speech and the thematic role played by different arguments within the sentence. Furthermore, the processes underlying the construction of the syntactic structure of utterances are examined in depth through the analysis of eye movements and the study of other central phenomena in the history of psycholinguistics, represented by research on structural ambiguity and long-distance dependencies. The syntactic structure of sentences is associated with specific meanings during text processing, in which multiple processes take part, including inference generation, activation of readers' personal knowledge, use of mental schemata, coherence construction, memorization and activation of metacognitive processes. The presentation of these multiple contents is followed by a concluding section, in which the results emerging from the comparison between the bibliography used by INVALSI and the psycholinguistic literature on the topic are discussed. Aspects of divergence and similarity are highlighted and the importance of integrating both perspectives is emphasized, in order to build a broader and comprehensive theoretical framework involving all the numerous processes underlying reading comprehension.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
MosconMartina_tesi_magistrale .pdf
non disponibili
Dimensione
1.74 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.74 MB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/29784