This paper provides an overview of Content Marketing, with a particular focus on personalised Content Marketing within Large-Scale Retail Trade (in Italian GDO). The analysis also focuses on a real case study: the Esselunga company, in order to understand how this strategy is concretely applied. The aim of the research is to analyse the different marketing techniques used in Large-Scale Retail Trade, focusing on the differences between companies, as well as the advantages of using a personalised Content Marketing strategy. For this reason, a mixed methodology was adopted, combining quantitative and qualitative methods, such as questionnaires and interviews with various marketing managers from different organisations operating in the Italian market. The results show a difference in the use of different marketing strategies, but in particular in personalised Content Marketing. There are still few companies that tend to implement this type of strategy. However, when implemented, as in the case of Esselunga, it represents a competitive advantage, contributing to greater customer loyalty.

Il presente elaboratore offre una panoramica sul Content Marketing, con particolare attenzione al Content Marketing personalizzato all’interno della Grande Distribuzione Organizzata (GDO). L’analisi si concentra in particolare anche su un caso reale: l’Azienda Esselunga, così da comprendere come viene utilizzata concretamente questa strategia. L’obiettivo della ricerca è quello di riuscire ad analizzare le diverse tecniche di marketing che vengono utilizzate nella GDO, concentrandosi su quali sono le differenze tra le diverse imprese, oltre che i vantaggi dell’utilizzo di una strategia di Content Marketing personalizzato. Per questa ragione, è stata adottata una metodologia mista, combinando metodi quantitativi e qualitativi, come il questionario e le interviste a diversi responsabili marketing di diverse organizzazioni che operano nel mercato italiano. I risultati mostrano una differenza di utilizzo delle diverse strategie di marketing, ma in particolare del Content Marketing personalizzato. Sono ancora poche le aziende che tendono ad attuare questo tipo di strategia. Tuttavia, quando viene implementato, come nel caso di Esselunga, rappresenta un vantaggio competitivo, che contribuisce a una maggiore fidelizzazione dei clienti.

Il Content Marketing personalizzato nell'ambito della GDO: il caso Esselunga

FIGURIELLO, GIULIA
2024/2025

Abstract

This paper provides an overview of Content Marketing, with a particular focus on personalised Content Marketing within Large-Scale Retail Trade (in Italian GDO). The analysis also focuses on a real case study: the Esselunga company, in order to understand how this strategy is concretely applied. The aim of the research is to analyse the different marketing techniques used in Large-Scale Retail Trade, focusing on the differences between companies, as well as the advantages of using a personalised Content Marketing strategy. For this reason, a mixed methodology was adopted, combining quantitative and qualitative methods, such as questionnaires and interviews with various marketing managers from different organisations operating in the Italian market. The results show a difference in the use of different marketing strategies, but in particular in personalised Content Marketing. There are still few companies that tend to implement this type of strategy. However, when implemented, as in the case of Esselunga, it represents a competitive advantage, contributing to greater customer loyalty.
2024
Personalised Content Marketing in large-scale retail: the Esselunga case study
Il presente elaboratore offre una panoramica sul Content Marketing, con particolare attenzione al Content Marketing personalizzato all’interno della Grande Distribuzione Organizzata (GDO). L’analisi si concentra in particolare anche su un caso reale: l’Azienda Esselunga, così da comprendere come viene utilizzata concretamente questa strategia. L’obiettivo della ricerca è quello di riuscire ad analizzare le diverse tecniche di marketing che vengono utilizzate nella GDO, concentrandosi su quali sono le differenze tra le diverse imprese, oltre che i vantaggi dell’utilizzo di una strategia di Content Marketing personalizzato. Per questa ragione, è stata adottata una metodologia mista, combinando metodi quantitativi e qualitativi, come il questionario e le interviste a diversi responsabili marketing di diverse organizzazioni che operano nel mercato italiano. I risultati mostrano una differenza di utilizzo delle diverse strategie di marketing, ma in particolare del Content Marketing personalizzato. Sono ancora poche le aziende che tendono ad attuare questo tipo di strategia. Tuttavia, quando viene implementato, come nel caso di Esselunga, rappresenta un vantaggio competitivo, che contribuisce a una maggiore fidelizzazione dei clienti.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/31244