Data are regarded as the oil of the new millennium; therefore, the ability to analyze them and extract valuable insights now represents a key competitive advantage for businesses, including the marketing sector. Tracing the evolution of marketing through to its digitalization and integration with artificial intelligence, this essay will explore the ways in which big data and algorithms act as game changers in the field of profiling and personalization, paving the way for increasingly individualized marketing. The current challenge for companies concerns not only efficiency and performance, but also the ability to balance innovation with the protection of consumers’ personal data and ethical responsibility.
I dati sono considerati il petrolio del nuovo millennio; quindi saperli analizzare per ricavarne informazioni preziose rappresenta oggi un vantaggio competitivo fondamentale per le imprese, settore marketing incluso. Partendo dall’evoluzione del marketing, e giungendo fino alla sua digitalizzazione e integrazione con l’intelligenza artificiale, verranno discusse le modalità con cui i big data e gli algoritmi operano come game changers nel campo della profilazione e personalizzazione, nella prospettiva di un marketing sempre più individuale. La sfida attuale per le aziende non riguarda soltanto l’efficienza e le performance, ma la capacità di bilanciare innovazione, tutela dei dati personali dei consumatori e responsabilità etica.
Intelligenza artificiale e Big data nel marketing digitale: verso l'equilibrio tra personalizzazione e privacy
CATINO, MARTINA
2024/2025
Abstract
Data are regarded as the oil of the new millennium; therefore, the ability to analyze them and extract valuable insights now represents a key competitive advantage for businesses, including the marketing sector. Tracing the evolution of marketing through to its digitalization and integration with artificial intelligence, this essay will explore the ways in which big data and algorithms act as game changers in the field of profiling and personalization, paving the way for increasingly individualized marketing. The current challenge for companies concerns not only efficiency and performance, but also the ability to balance innovation with the protection of consumers’ personal data and ethical responsibility.| File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Tesi di laurea magistrale. Martina Catino
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/31344