Telling a tragedy means crossing a delicate boundary: the one between information, memory, and responsibility. This thesis examines how journalism has transformed its narrative tools over time, choosing as an emblematic case the 1949 Superga tragedy, an event that marked the end of the Grande Torino and left a profound imprint on Italian sporting and civic culture. The journey begins with traditional journalism, when the rhythm of news was dictated by the printing press and printed words, and credibility depended on tone, conciseness, and authority. It then follows the development of the first audiovisual contributions, documentaries, and photography as languages capable of adding emotion and visual testimony to the account of events. The analysis then shifts to the advent of the web and social media, where storytelling takes on new forms: immediate, participatory, often fragmented, yet rich in creative possibilities and emotional impact. Examined through the newspapers of the time, the Superga tragedy reveals a narrative that is dry, solemn, and oriented toward building a collective myth. The post-war language—measured, rhetorically controlled, shaped by the need to give dignity to grief—becomes a mirror of an Italy seeking heroes and symbols of rebirth. The thesis then imagines how that same event would be covered today, in the era of live tweeting, viral videos, interactivity, and artificial intelligence: real-time updates, shared digital memorials, immersive reconstructions, but also risks linked to sensationalism, misinformation, and the speed that sometimes suppresses reflection. The work includes a comparison with other contemporary sports tragedies, such as the Chapecoense air disaster, and draws on narrative models used for global events, such as 9/11 in the Naudet brothers’ documentary. Completing the picture are the testimonies of professional journalists who offer a critical interpretation of the evolution of the profession, amid new technologies, journalistic ethics, and the duty to preserve collective memory. This research aims to be a journey through the ways in which journalism accompanies society during its most difficult moments, with the goal of understanding how public memory is built and what challenges await those who narrate grief in the age of constant connection and digital innovation.
Raccontare una tragedia significa attraversare un confine delicato: quello tra informazione, memoria e responsabilità. Questa tesi analizza come il giornalismo abbia trasformato i propri strumenti narrativi nel corso del tempo, scegliendo come caso emblematico la tragedia di Superga del 1949, evento che segnò la fine del Grande Torino e lasciò un’impronta profonda nella cultura sportiva e civile italiana. Il percorso parte dal giornalismo tradizionale, quando il ritmo della notizia era dettato dalla rotativa e dalle parole stampate, e la credibilità passava per la scelta del tono, della sintesi e dell’autorevolezza. Segue lo sviluppo dei primi contributi audiovisivi, dei documentari e della fotografia come linguaggi capaci di aggiungere emozione e testimonianza visiva al racconto dei fatti. L’analisi si sposta poi sull’avvento del web e dei social media, dove la narrazione assume forme nuove: immediate, partecipate, spesso frammentate, ma ricche di possibilità creative e di impatto emotivo. La tragedia di Superga, osservata attraverso i giornali dell’epoca, rivela un racconto asciutto, solenne, e orientato a costruire un mito collettivo. Il linguaggio del dopoguerra - composto, retoricamente controllato, nutrito dalla necessità di dare dignità al dolore - diventa lo specchio di un’Italia che cercava eroi e simboli di rinascita. La tesi immagina poi come quello stesso evento verrebbe trattato oggi, nell’era del live tweeting, dei video virali, dell’interattività e dell’intelligenza artificiale: aggiornamenti in tempo reale, memoriali digitali condivisi, ricostruzioni immersive, ma anche rischi legati alla spettacolarizzazione, alla disinformazione e alla velocità che talvolta schiaccia la riflessione. Il lavoro include un confronto con altre tragedie sportive contemporanee, come il disastro aereo della Chapecoense, e richiama modelli narrativi utilizzati in eventi globali, come l’11 settembre nel documentario dei fratelli Naudet. A completare il quadro intervengono le testimonianze di giornalisti professionisti che offrono una lettura critica dell’evoluzione della professione, tra nuove tecnologie, etica dell’informazione e responsabilità verso la memoria collettiva. Questa ricerca vuole essere un viaggio attraverso i modi in cui il giornalismo accompagna la società nei momenti più difficili, con l’obiettivo di comprendere come si costruisce il ricordo pubblico e quali sfide attendono chi racconta il dolore al tempo della connessione continua e dell’innovazione digitale.
L’EVOLUZIONE DEGLI STRUMENTI DELLA NARRAZIONE GIORNALISTICA: IL CASO DELLA TRAGEDIA DI SUPERGA
MIGNOLLI, CARLO
2024/2025
Abstract
Telling a tragedy means crossing a delicate boundary: the one between information, memory, and responsibility. This thesis examines how journalism has transformed its narrative tools over time, choosing as an emblematic case the 1949 Superga tragedy, an event that marked the end of the Grande Torino and left a profound imprint on Italian sporting and civic culture. The journey begins with traditional journalism, when the rhythm of news was dictated by the printing press and printed words, and credibility depended on tone, conciseness, and authority. It then follows the development of the first audiovisual contributions, documentaries, and photography as languages capable of adding emotion and visual testimony to the account of events. The analysis then shifts to the advent of the web and social media, where storytelling takes on new forms: immediate, participatory, often fragmented, yet rich in creative possibilities and emotional impact. Examined through the newspapers of the time, the Superga tragedy reveals a narrative that is dry, solemn, and oriented toward building a collective myth. The post-war language—measured, rhetorically controlled, shaped by the need to give dignity to grief—becomes a mirror of an Italy seeking heroes and symbols of rebirth. The thesis then imagines how that same event would be covered today, in the era of live tweeting, viral videos, interactivity, and artificial intelligence: real-time updates, shared digital memorials, immersive reconstructions, but also risks linked to sensationalism, misinformation, and the speed that sometimes suppresses reflection. The work includes a comparison with other contemporary sports tragedies, such as the Chapecoense air disaster, and draws on narrative models used for global events, such as 9/11 in the Naudet brothers’ documentary. Completing the picture are the testimonies of professional journalists who offer a critical interpretation of the evolution of the profession, amid new technologies, journalistic ethics, and the duty to preserve collective memory. This research aims to be a journey through the ways in which journalism accompanies society during its most difficult moments, with the goal of understanding how public memory is built and what challenges await those who narrate grief in the age of constant connection and digital innovation.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Tesi C Mignolli.pdf
accesso aperto
Descrizione: La tesi analizza l'evoluzione degli strumenti della narrazione giornalistica prendendo in esame il caso della tragedia di Superga
Dimensione
829.68 kB
Formato
Adobe PDF
|
829.68 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/32458