The thesis analyzes the evolution of pharmaceutical communication in the digital age, focusing on the intersection between neuroscience, media, and public perception, through the case study of Ozempic. The aim is to understand how communication dynamics have transformed a clinical treatment, originally developed for type 2 diabetes, into a cultural and aspirational phenomenon, promoted and employed as a weight-loss drug, thereby redefining the boundary between therapeutic use and off-label use.

La tesi analizza l'evoluzione della comunicazione del farmaco nell'era digitale, concentrandosi sull'intersezione tra neuroscienze, media e percezione pubblica, attraverso lo studio del caso Ozempic. L'obiettivo è comprendere come le dinamiche comunicative abbiano trasformato un trattamento clinico, nato per la cura del diabete di tipo 2, in un fenomeno culturale e aspirazione, impiegato e promosso come farmaco dimagrante, ridefinendo il confine tra uso terapeutico e uso off-label.

L'influenza delle Neuroscienze nella prescrizione dei farmaci - caso studio Ozempic

FILIPPONI, FLAVIO
2024/2025

Abstract

The thesis analyzes the evolution of pharmaceutical communication in the digital age, focusing on the intersection between neuroscience, media, and public perception, through the case study of Ozempic. The aim is to understand how communication dynamics have transformed a clinical treatment, originally developed for type 2 diabetes, into a cultural and aspirational phenomenon, promoted and employed as a weight-loss drug, thereby redefining the boundary between therapeutic use and off-label use.
2024
The Influence of Neuroscience on Drug Prescription: The Ozempic Case Study
La tesi analizza l'evoluzione della comunicazione del farmaco nell'era digitale, concentrandosi sull'intersezione tra neuroscienze, media e percezione pubblica, attraverso lo studio del caso Ozempic. L'obiettivo è comprendere come le dinamiche comunicative abbiano trasformato un trattamento clinico, nato per la cura del diabete di tipo 2, in un fenomeno culturale e aspirazione, impiegato e promosso come farmaco dimagrante, ridefinendo il confine tra uso terapeutico e uso off-label.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/32459