In this thesis we went to research the most widely used Digital Strategies in a world that is now totally digitized. After making a broad overview of the initial object present in chapter one we decided to study the Tone of Voice of a brand. This is the set of stylistic and semantic elements that constitute the communication and identity of a brand. It turned out to be a useful element in outlining a recognizable and distinctive image towards the public. Therefore, we asked ourselves the following research questions: What are the modes and characteristics that drive the use of a specific Tone of Voice? How much can a tone of voice determine a brand's distinctiveness in the marketplace? What are the risks and difficulties in finding and using one's unique tone of voice? Are there empirical examples on the effects of unconventional communication on the audience? The proposed thesis answered these questions. The objective of the research was then to investigate the different styles and ways of Tone of Voice uses of some brands and to evaluate their effect on the audience. The case studies taken into analysis are Taffo Funeral Services, Durex, and MySecretCase. To corroborate or disprove our hypotheses, a Network Analysis was performed on a post of choice present on the Brand's Instagram profiles. This was followed by analysis of the extracted data, conclusions, and annexed considerations on the landscape in which they interface.
In questa tesi siamo andati a ricercare le Digital Strategy maggiormente utilizzate in un mondo che ormai è totalmente digitalizzato. Dopo aver effettuato una larga panoramica sull’oggetto iniziale presente al capitolo uno abbiamo deciso di studiare il Tone of Voice di un brand. Questo è l'insieme degli elementi stilistici e semantici che ne costituiscono la comunicazione e l’identità di un brand. È risultato essere un elemento utile a delineare un'immagine riconoscibile e peculiare nei confronti del pubblico. Per questo motivo ci siamo posti le seguenti domande di ricerca: Quali sono le modalità e le caratteristiche che spingono all'utilizzo di uno specifico Tone of Voice? Quanto può un tono di voce determinare la distintività di un brand sul mercato? Quali rischi e quali difficoltà nel trovare e utilizzare il proprio tono di voce unico? Ci sono esempi empirici sugli effetti di una comunicazione non convenzionale sul pubblico? La tesi proposta ha risposto a tali domande. L'obiettivo della ricerca è stato poi quello di indagare i differenti stili e modi di utilizzi del Tone of Voice di alcuni brand e di valutarne l'effetto sul pubblico. I case study presi in analisi sono Taffo Funeral Services, Durex e MySecretCase. Per avvalorare o smentire le nostre ipotesi è stata effettuata una Network Analysis su di un post a scelta presente sui profili Instagram del Brand. A questo sono seguite analisi dei dati estratti, conclusioni e annesse considerazioni sul panorama in cui si interfacciano.
L'umanizzazione dei brand. Tre case study dal Tone of Voice che rompe gli schemi.
GRIGLIA, CRISTINA
2022/2023
Abstract
In this thesis we went to research the most widely used Digital Strategies in a world that is now totally digitized. After making a broad overview of the initial object present in chapter one we decided to study the Tone of Voice of a brand. This is the set of stylistic and semantic elements that constitute the communication and identity of a brand. It turned out to be a useful element in outlining a recognizable and distinctive image towards the public. Therefore, we asked ourselves the following research questions: What are the modes and characteristics that drive the use of a specific Tone of Voice? How much can a tone of voice determine a brand's distinctiveness in the marketplace? What are the risks and difficulties in finding and using one's unique tone of voice? Are there empirical examples on the effects of unconventional communication on the audience? The proposed thesis answered these questions. The objective of the research was then to investigate the different styles and ways of Tone of Voice uses of some brands and to evaluate their effect on the audience. The case studies taken into analysis are Taffo Funeral Services, Durex, and MySecretCase. To corroborate or disprove our hypotheses, a Network Analysis was performed on a post of choice present on the Brand's Instagram profiles. This was followed by analysis of the extracted data, conclusions, and annexed considerations on the landscape in which they interface.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3546