Changing climatic conditions and the resulting environmental problems have led companies to pay more attention to the environment. Above all, the various organizations have begun to introduce Green Marketing practices in their processes from an ecological perspective, to consider the aspect of the circular economy by transforming waste into a new resource and have concentrated on generating offers that have a minimal environmental impact. All this must be accompanied by well-structured and effective communication both outside and inside the organization in order to build and maintain a good reputation involving the right stakeholders. Instead, when you deviate from this vision, there is a risk of implementing Greenwashing practices by building an image of the company apparently positive from an environmental point of view to divert attention from what are the actions and negative effects. Companies must try to incorporate more and more sustainability and attention to environmental issues within their processes and strategies, testifying their commitment also through labels, environmental certifications and official documents; in fact, today the consumer is much more attentive and more critical in front of products/services offered and it is very important his loyalty to the company. The aspect of sustainability must be practiced in the present in order to have its continuity in the future, without improvisation but with a precise and conscious action plan.
Il cambiamento delle condizioni climatiche e le problematiche ambientali che ne sono derivate hanno portato le società a prestare maggiore attenzione all'ambiente. Soprattutto le varie organizzazioni hanno iniziato a introdurre nei loro processi, pratiche di Green Marketing in una prospettiva ecologica, a considerare l’aspetto dell’economia circolare trasformando il rifiuto in nuova risorsa e si sono concentrate nel generare offerte che avessero un minimo impatto ambientale. Il tutto accompagnato da una comunicazione ben strutturata ed efficace sia all'esterno che all'interno dell’organizzazione per poter costruire e mantenere una buona reputazione coinvolgendo i giusti stakeholder. Al contrario, quando ci si allontana da questa visione, si rischia di attuare pratiche di Greenwashing costruendo un'immagine dell'impresa apparentemente positiva sotto il profilo ambientale per distogliere l'attenzione da quelle che sono le azioni e gli effetti negativi. Le imprese devono cercare di inglobare sempre più la sostenibilità e l'attenzione alla tematica ambientale all'interno dei loro processi e delle loro strategie, testimoniando il loro impegno anche attraverso etichette, certificazioni ambientali e documenti ufficiali; infatti, oggi il consumatore è molto più attento e più critico di fronte a prodotti/servizi offerti e risulta molto importante la sua fidelizzazione all'impresa. L’aspetto della sostenibilità deve essere praticato nel presente per avere una sua continuità in ottica futura, senza improvvisazione ma con un piano d’azione ben preciso e consapevole.
L’impegno delle imprese per l’ambiente: Green Marketing e Greenwashing a confronto. Nuovi approcci per un mondo all’insegna della sostenibilità.
DEL MONTE, MARIKA
2019/2020
Abstract
Changing climatic conditions and the resulting environmental problems have led companies to pay more attention to the environment. Above all, the various organizations have begun to introduce Green Marketing practices in their processes from an ecological perspective, to consider the aspect of the circular economy by transforming waste into a new resource and have concentrated on generating offers that have a minimal environmental impact. All this must be accompanied by well-structured and effective communication both outside and inside the organization in order to build and maintain a good reputation involving the right stakeholders. Instead, when you deviate from this vision, there is a risk of implementing Greenwashing practices by building an image of the company apparently positive from an environmental point of view to divert attention from what are the actions and negative effects. Companies must try to incorporate more and more sustainability and attention to environmental issues within their processes and strategies, testifying their commitment also through labels, environmental certifications and official documents; in fact, today the consumer is much more attentive and more critical in front of products/services offered and it is very important his loyalty to the company. The aspect of sustainability must be practiced in the present in order to have its continuity in the future, without improvisation but with a precise and conscious action plan.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/425