Music affects the emotional state in various ways, some features of the music, as time and mode, induce different emotions in the listener. In particular, fast time and major mode appear to increase arousal levels and induce positive mood while slow tempo and minor mode seem to decrease arousal levels and induce a negative state. According to some authors these changes of emotional state can be the cause of the positive effect that music causes on cognitive performance (arousal and mood hypothesis, Thompson 2001). This study aims to investigate how listening to music, while performing cognitive tasks, can affect the emotional state. To this end, a group of young adults has been subjected to three experimental conditions: listening to two pieces of background music, one of Mozart and one of Mahler, and a condition of silence. The emotional state was tested before and after listening to the music or the silence through the Affect Grid Test (Russell and Gobet, 2012) to grasp the changes in the emotional state, especially in the two dimensions of valence and activation. The results show that despite the two tracks have been assessed differently in terms of happiness and sadness transmitted and amount of music tested, rating, before and after listening. only show a change in arousal dimension.
La musica influenza lo stato emotivo in diversi modi, alcune caratteristiche della musica, come il tempo e il modo, inducono emozioni diverse nell’ascoltatore. In particolare il tempo veloce e il modo maggiore sembrano aumentare il livello di attivazione e indurre un umore positivo mentre il tempo lento e il modo minore sembrano diminuire l’attivazione e indurre uno stato negativo. Secondo alcuni autori questi cambiamenti dello stato emotivo possono essere la causa dell’effetto positivo che la musica provoca sulle prestazioni cognitive (arousal and mood hypothesis, Thompson 2001). Il presente studio ha l’obiettivo di indagare come l’ascolto della musica, durante l’esecuzione di compiti cognitivi, possa influire sullo stato emotivo. Per tale scopo un gruppo di giovani adulti è stato sottoposto a tre condizioni sperimentali: l’ascolto di due brani di musica di sottofondo, uno di Mozart e uno di Mahler, e una condizione di silenzio. Lo stato emotivo è stato testato prima e dopo l’ascolto della musica o del silenzio attraverso l’Affect Grid Test (Russell e Gobet, 2012) per cogliere i cambiamenti nello stato emotivo, in particolare nelle due dimensioni della valenza e dell’attivazione. Dai risultati emerge che nonostante i due brani siano stati valutati in modo diverso in termini di allegria e tristezza trasmessa e quantità di musica provata, le valutazioni prima e dopo l’ascolto mostrano un cambiamento solo nella dimensione dell’attivazione.
Gli effetti della musica di sottofondo sullo stato emotivo di un gruppo di giovani adulti.
MECENERO, ALICE
2014/2015
Abstract
Music affects the emotional state in various ways, some features of the music, as time and mode, induce different emotions in the listener. In particular, fast time and major mode appear to increase arousal levels and induce positive mood while slow tempo and minor mode seem to decrease arousal levels and induce a negative state. According to some authors these changes of emotional state can be the cause of the positive effect that music causes on cognitive performance (arousal and mood hypothesis, Thompson 2001). This study aims to investigate how listening to music, while performing cognitive tasks, can affect the emotional state. To this end, a group of young adults has been subjected to three experimental conditions: listening to two pieces of background music, one of Mozart and one of Mahler, and a condition of silence. The emotional state was tested before and after listening to the music or the silence through the Affect Grid Test (Russell and Gobet, 2012) to grasp the changes in the emotional state, especially in the two dimensions of valence and activation. The results show that despite the two tracks have been assessed differently in terms of happiness and sadness transmitted and amount of music tested, rating, before and after listening. only show a change in arousal dimension.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/6099