Self-Esteem is a construct extensively debated in the scientific literature because of its relevance for both psychological and physical health throughout the whole lifespan. Despite that, very few studies have been made regarding elderly population. This study analyzed the possible differences in self-esteem levels between young (19-30 years) and elder (65-80 years) participants as a consequence of a manipulation in the success or failure of a cognitive task. The outcome of the research points out that State self-esteem, examined by the State Self-Esteem Scale (SSES, Heatherton & Polivy, 1991), appears to be susceptible to the aforementioned manipulation. The Performance sub-scale reports higher scores following the positive feedback in young participants, but this increase does not occur in older participants; on the contrary, when the feedback is negative both age groups report a decrease in this sub-scale. The Social sub-scale highlights an increase in the success condition both in young and elderly participants, but does not show any changes as a result of the negative feedback. No significant changes were detected neither in the Appearance sub-scale nor in the trait self-esteem. Older people, therefore, appear less susceptible to this manipulation than younger people. Possible explanations for this results will be discussed in the last section of this paper.

L’autostima è un costrutto ampiamente trattato in letteratura scientifica dato il considerevole rilievo che ricopre nel determinare benessere psicofisico nell’Uomo nell’intero arco di vita, ma pochi studi sono stati fatti finora sugli anziani. Il presente studio si occupa di indagare le eventuali differenze tra i livelli di autostima negli individui giovani (19-30 anni) e anziani (65-80 anni), conseguenti la manipolazione del successo o del fallimento in un compito cognitivo. L’esito della ricerca evidenzia come l’autostima di stato, esaminata tramite la State Self-Esteem Scale (SSES, Heatherton & Polivy, 1991), risulta essere suscettibile alla sopracitata manipolazione. La sottoscala Performance riporta punteggi più elevati a seguito del feedback positivo nei partecipanti giovani, ma tale incremento non si verifica nei partecipanti anziani; mentre a seguito del feedback negativo entrambi i gruppi di età riportano un decremento della suddetta autostima. La sottoscala Social mostra un aumento nella condizione di successo sia nei giovani sia negli anziani, ma non presenta alcun cambiamento a seguito del feedback negativo. Nessun cambiamento significativo è stato rilevato nella sottoscala Appearance e nell’autostima di tratto. L’anziano, dunque, appare meno suscettibile alla manipolazione di successo e fallimento proposta rispetto al giovane. Possibili interpretazioni per tali risultati verranno fornite all’interno dell’elaborato.

Effetto di successo e fallimento sui livelli di autostima nei giovani e negli anziani attraverso la manipolazione di un compito cognitivo

MASETTI, GIULIA
2017/2018

Abstract

Self-Esteem is a construct extensively debated in the scientific literature because of its relevance for both psychological and physical health throughout the whole lifespan. Despite that, very few studies have been made regarding elderly population. This study analyzed the possible differences in self-esteem levels between young (19-30 years) and elder (65-80 years) participants as a consequence of a manipulation in the success or failure of a cognitive task. The outcome of the research points out that State self-esteem, examined by the State Self-Esteem Scale (SSES, Heatherton & Polivy, 1991), appears to be susceptible to the aforementioned manipulation. The Performance sub-scale reports higher scores following the positive feedback in young participants, but this increase does not occur in older participants; on the contrary, when the feedback is negative both age groups report a decrease in this sub-scale. The Social sub-scale highlights an increase in the success condition both in young and elderly participants, but does not show any changes as a result of the negative feedback. No significant changes were detected neither in the Appearance sub-scale nor in the trait self-esteem. Older people, therefore, appear less susceptible to this manipulation than younger people. Possible explanations for this results will be discussed in the last section of this paper.
2017
Effects of success and failure on self-esteem levels in young and elderly population through the manipulation of a cognitive task
L’autostima è un costrutto ampiamente trattato in letteratura scientifica dato il considerevole rilievo che ricopre nel determinare benessere psicofisico nell’Uomo nell’intero arco di vita, ma pochi studi sono stati fatti finora sugli anziani. Il presente studio si occupa di indagare le eventuali differenze tra i livelli di autostima negli individui giovani (19-30 anni) e anziani (65-80 anni), conseguenti la manipolazione del successo o del fallimento in un compito cognitivo. L’esito della ricerca evidenzia come l’autostima di stato, esaminata tramite la State Self-Esteem Scale (SSES, Heatherton & Polivy, 1991), risulta essere suscettibile alla sopracitata manipolazione. La sottoscala Performance riporta punteggi più elevati a seguito del feedback positivo nei partecipanti giovani, ma tale incremento non si verifica nei partecipanti anziani; mentre a seguito del feedback negativo entrambi i gruppi di età riportano un decremento della suddetta autostima. La sottoscala Social mostra un aumento nella condizione di successo sia nei giovani sia negli anziani, ma non presenta alcun cambiamento a seguito del feedback negativo. Nessun cambiamento significativo è stato rilevato nella sottoscala Appearance e nell’autostima di tratto. L’anziano, dunque, appare meno suscettibile alla manipolazione di successo e fallimento proposta rispetto al giovane. Possibili interpretazioni per tali risultati verranno fornite all’interno dell’elaborato.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/7831