In the last years, an increasing attention to the mechanisms involved in reading comprehension revealed how working memory (WM) and metacognitive processes are positively correlated with this capacity. In this report, two training programs concerning the basic abilities of reading comprehension are described; both involved forth-grade primary school students: the first one is based on improving metacomprehension ability and the second one on updating process ability. The following tests were administrated before and after each training : “Test delle ranette”, “MT test”,“Running test”, “Updating text” and a computerized WM test. The main result shows a significant improvement (p=.003) in a task assessing updating during reading comprehension from pre-test to post-test, only in the group that took part to the WM updating training. Other results, limitations and possible “food for thought” will be discussed.
Negli ultimi anni, un’attenzione sempre crescente verso i meccanismi coinvolti nella comprensione del testo scritto, ha evidenziato come la memoria di lavoro e i processi metacognitivi siano positivamente correlati con questa capacità. In questo lavoro, sono presentati due training basati sull’allenamento di abilità implicate nella comprensione del testo, entrambi testati su studenti di quarta primaria: il primo basato sul potenziamento della meta comprensione e il secondo su quello dei processi di updating. In fase di pre e post test sono state somministrate le seguenti prove: “Test delle ranette”, “Prove MT”, “Running di Numeri”, “Brani di updating” e un test computerizzato di memoria di lavoro. Il risultato principale mostra un miglioramento significativo (p=.003) nelle prove di comprensione con i brani di updating dal pre-test al post test, solo per quanto riguarda il gruppo che ha partecipato al training basato sul potenziamento delle abilità di updating. Gli altri risultati, i limiti e gli eventuali spunti di riflessione verranno discussi
Il ruolo dell'updating nella comprensione del testo: un training sperimentale
NOTO, GIORGIA
2015/2016
Abstract
In the last years, an increasing attention to the mechanisms involved in reading comprehension revealed how working memory (WM) and metacognitive processes are positively correlated with this capacity. In this report, two training programs concerning the basic abilities of reading comprehension are described; both involved forth-grade primary school students: the first one is based on improving metacomprehension ability and the second one on updating process ability. The following tests were administrated before and after each training : “Test delle ranette”, “MT test”,“Running test”, “Updating text” and a computerized WM test. The main result shows a significant improvement (p=.003) in a task assessing updating during reading comprehension from pre-test to post-test, only in the group that took part to the WM updating training. Other results, limitations and possible “food for thought” will be discussed.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/8324