For more than twenty years a productive line of research has focused on the role of memory processes, and in particular of working memory, in the comprehension of language. Although it may seem intuitive the need of involvement of memory to keep active the various elements of a sentence in order to proceed with the analysis of the meaning, the modalities, the specific mechanisms and the timing of the intervention of the working memory remain to this day source of debate. The present work seeks to illustrate the most accredited hypotheses with respect to the role of working memory in auditory-verbal comprehension, with particular attention to the implications concerning syntactic complexity, investigating the physiological and pathological conditions that underlie memory deficits and the corresponding possible difficulties of comprehension. Finally, specific treatments aimed at working memory and any effects found at the level of understanding are illustrated.
Da più di vent’anni un produttivo filone di ricerca si è concentrato sul ruolo dei processi di memoria, ed in particolare della memoria di lavoro, nella comprensione del linguaggio. Per quanto possa apparire intuitiva la necessità del coinvolgimento della memoria per mantenere attivi i vari elementi di una frase per poter procedere all’analisi del significato, le modalità, i meccanismi specifici e il timing dell’intervento della memoria di lavoro rimangono a tutt’oggi fonte di dibattito. Il presente lavoro cerca di illustrare le ipotesi maggiormente accreditate rispetto al ruolo della memoria di lavoro nella comprensione uditivo-verbale, con particolare attenzione alle implicazioni concernenti la complessità sintattica, indagando le condizioni fisiologiche e patologiche che sottendono deficit di memoria e le corrispondenti possibili difficoltà di comprensione. Infine vengono illustrati i trattamenti specifici rivolti alla memoria di lavoro e gli eventuali effetti riscontrati a livello della comprensione.
Il ruolo della memoria di lavoro nella comprensione uditivo-verbale: evidenze dai programmi di potenziamento
CLEMSON, FRANCESCA
2018/2019
Abstract
For more than twenty years a productive line of research has focused on the role of memory processes, and in particular of working memory, in the comprehension of language. Although it may seem intuitive the need of involvement of memory to keep active the various elements of a sentence in order to proceed with the analysis of the meaning, the modalities, the specific mechanisms and the timing of the intervention of the working memory remain to this day source of debate. The present work seeks to illustrate the most accredited hypotheses with respect to the role of working memory in auditory-verbal comprehension, with particular attention to the implications concerning syntactic complexity, investigating the physiological and pathological conditions that underlie memory deficits and the corresponding possible difficulties of comprehension. Finally, specific treatments aimed at working memory and any effects found at the level of understanding are illustrated.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/9186