The following paper aims to investigate the dangers linked to woke capitalism, i.e. the current increasing tendency of companies to convey political and social issues by creating advertising or information campaigns. According to several scholars, it could be a potential risk for democracy the fact that those who hold private economic interests can influence public opinion and choose which topics should have people's attention. Furthermore, in recent years, people seem to place more and more trust in companies, while the level of distrust towards politics and democracy is growing, especially among young people. By conducting three focus groups and the subsequent thematic analysis, I then sought to investigate the views of young participants regarding their trust in companies, their distrust in politics, and their awareness of any danger associated with woke capitalism.
Il seguente elaborato ha l’obiettivo di indagare i pericoli legati al capitalismo woke, ossia la tendenza sempre più attuale delle aziende di farsi portavoce di tematiche politiche e sociali tramite la realizzazione di campagne pubblicitarie o di informazione. Secondo diversi studiosi, il fatto che chi detiene interessi economici privati possa influenzare l’opinione pubblica e scegliere i temi sui quali focalizzare l’attenzione della collettività è da considerarsi potenzialmente rischioso per la democrazia. Inoltre, negli ultimi anni le persone sembrano riporre sempre più fiducia nelle aziende, mentre cresce il grado di sfiducia nei confronti della politica e della democrazia, soprattutto tra i giovani. Tramite la realizzazione di tre focus group e la conseguente analisi tematica dei contenuti, ho quindi cercato di indagare le opinioni de giovani partecipanti in merito alla fiducia da loro riposta nelle aziende, la sfiducia nella politica, e la loro consapevolezza degli eventuali pericoli legati al capitalismo woke.
L'attivismo delle aziende e i pericoli per la democrazia: l'era del capitalismo woke
LONGO, SARA
2022/2023
Abstract
The following paper aims to investigate the dangers linked to woke capitalism, i.e. the current increasing tendency of companies to convey political and social issues by creating advertising or information campaigns. According to several scholars, it could be a potential risk for democracy the fact that those who hold private economic interests can influence public opinion and choose which topics should have people's attention. Furthermore, in recent years, people seem to place more and more trust in companies, while the level of distrust towards politics and democracy is growing, especially among young people. By conducting three focus groups and the subsequent thematic analysis, I then sought to investigate the views of young participants regarding their trust in companies, their distrust in politics, and their awareness of any danger associated with woke capitalism.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3719