The aim of this study is to investigate the role of disorganized experiences during childhood in the relation between trauma and certainty or uncertainty of mental states. 427 young adults between 18 and 29 years old answered to Childhood Disorganization and Role Reversal Scale (CDRR) to evaluate role reversal, Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) to assess trauma and Reflective Functioning Questionnaire (RFQ) to estimate mentalization. The results showed that the relation between trauma and hypomentalization can exist only if there is the mediation effect of disorganization, expecially of mutual maternal hostility disorganized father. while the relation between trauma and hypermentalization exist without disorganization mediation. In a prospective scenario questionnaires that detect trauma-related mentalizing deficits should be implemented to intervene early and limit negative outcomes on the child's development.

Lo scopo del seguente studio è di indagare il ruolo delle esperienze di disorganizzazione durante l’infanzia nella relazione tra trauma e certezza o incertezza degli stati mentali. 427 giovani adulti tra i 18 e i 29 anni hanno risposto alla Childhood Disorganization and Role Reversal Scale (CDRR) per valutare l’inversione di ruolo, al Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) per valutare il trauma e al Reflective Functioning Questionnaire (RFQ) per valutare la mentalizzazione. I risultati hanno mostrato che la relazione tra trauma e ipomentalizzazione sussiste solo se vi è l’effetto di mediazione della disorganizzazione, soprattutto dell’ostilità reciproca materna e della disorganizzazione paterna, mentre la relazione tra trauma e ipermentalizzazione esiste senza la mediazione della disorganizzazione. In uno scenario prospettico, i questionari che rilevano i deficit di mentalizzazione legati al trauma dovrebbero essere implementati per intervenire precocemente e limitare gli esiti negativi sullo sviluppo del bambino.

Il ruolo della disorganizzazione nel rapporto tra trauma e funzione riflessiva

IACOVETTI, SABRINA GRAZIA
2023/2024

Abstract

The aim of this study is to investigate the role of disorganized experiences during childhood in the relation between trauma and certainty or uncertainty of mental states. 427 young adults between 18 and 29 years old answered to Childhood Disorganization and Role Reversal Scale (CDRR) to evaluate role reversal, Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) to assess trauma and Reflective Functioning Questionnaire (RFQ) to estimate mentalization. The results showed that the relation between trauma and hypomentalization can exist only if there is the mediation effect of disorganization, expecially of mutual maternal hostility disorganized father. while the relation between trauma and hypermentalization exist without disorganization mediation. In a prospective scenario questionnaires that detect trauma-related mentalizing deficits should be implemented to intervene early and limit negative outcomes on the child's development.
2023
The role of disorganization in the relation between trauma and reflective function
Lo scopo del seguente studio è di indagare il ruolo delle esperienze di disorganizzazione durante l’infanzia nella relazione tra trauma e certezza o incertezza degli stati mentali. 427 giovani adulti tra i 18 e i 29 anni hanno risposto alla Childhood Disorganization and Role Reversal Scale (CDRR) per valutare l’inversione di ruolo, al Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) per valutare il trauma e al Reflective Functioning Questionnaire (RFQ) per valutare la mentalizzazione. I risultati hanno mostrato che la relazione tra trauma e ipomentalizzazione sussiste solo se vi è l’effetto di mediazione della disorganizzazione, soprattutto dell’ostilità reciproca materna e della disorganizzazione paterna, mentre la relazione tra trauma e ipermentalizzazione esiste senza la mediazione della disorganizzazione. In uno scenario prospettico, i questionari che rilevano i deficit di mentalizzazione legati al trauma dovrebbero essere implementati per intervenire precocemente e limitare gli esiti negativi sullo sviluppo del bambino.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/3860