Foreign languages have become a fundamental and crucial skill in our times and that is why children with difficulties in their learning have a significant disadvantage. Studies on learning difficulties of a foreign language are few and, especially in Italy, there is a lack of experimental information and results. The main purpose of this thesis is to show the connection between children’s difficulties in learning a foreign language and master their native language, as it has been analysed in previous studies. The main body of my thesis is to compare, at the middle school level, the reading abilities of a foregin language of “normo-reader” students between the first and third year, in order to study the trend. Furthermore, there will also be a section where l will describe situations in which children have significant difficulties in learning a foregin language. This thesis wants to be a contribution to the “English Reading Test” (Bellagamba, Ferrari, Palladino, Tressoldi & Cornoldi, 2011) tool which has the purpouse to complete the evaluation of children with Foreign Language Learning Difficulties (FLLD) and with dyslexia, through a study of their reading abilities, in order to highlight their stregths and weakness in the different learning areas and have a more completed profile of the academic functioning.

Le lingue straniere stanno diventando una competenza fondamentale e cruciale nella nostra epoca, per questo motivo bambini che hanno difficoltà nella loro acquisizione partono svantaggiati. Gli studi condotti sulle difficoltà di apprendimento della lingua straniera sono ancora pochi e, soprattutto in Italia, c’è scarsità di evidenze sperimentali. L’assetto teorico su cui si muove questa ricerca è che i bambini con difficoltà di apprendimento della lingua straniera abbiano anche difficoltà nell’acquisizione della lingua madre, come dimostrato da diversi studi. La mia tesi si rivolge ai normolettori della scuola secondaria di primo grado, facendo un raffronto tra abilità di lettura di lingua straniera nella prima e nella terza classe, in modo da osservarne l’andamento. Oltre alla parte dedicata al normale sviluppo dell’abilità di lettura ci sarà anche una parte in cui descriverò i casi in cui il bambino ha difficoltà nell’apprendere la lingua straniera. Questa tesi vuole essere un contributo alla standardizzazione dello strumento “English Reading Test” (Bellagamba, Ferrari, Palladino, Tressoldi & Cornoldi, 2011) che ha lo scopo di completare la valutazione dei bambini con Difficoltà di Apprendimento della Lingua Straniera (DALS) e con Dislessia Evolutiva (DE) attraverso una valutazione delle loro abilità di lettura nella seconda lingua, per poter così evidenziare i punti di forza e di debolezza che questi studenti hanno nelle diverse aree di apprendimento ed avere un profilo più completo di funzionamento scolastico.

Contributo alla standardizzazione di una prova di lettura di lingua inglese per la scuola secondaria di primo grado

BALDONI, VIOLA
2015/2016

Abstract

Foreign languages have become a fundamental and crucial skill in our times and that is why children with difficulties in their learning have a significant disadvantage. Studies on learning difficulties of a foreign language are few and, especially in Italy, there is a lack of experimental information and results. The main purpose of this thesis is to show the connection between children’s difficulties in learning a foreign language and master their native language, as it has been analysed in previous studies. The main body of my thesis is to compare, at the middle school level, the reading abilities of a foregin language of “normo-reader” students between the first and third year, in order to study the trend. Furthermore, there will also be a section where l will describe situations in which children have significant difficulties in learning a foregin language. This thesis wants to be a contribution to the “English Reading Test” (Bellagamba, Ferrari, Palladino, Tressoldi & Cornoldi, 2011) tool which has the purpouse to complete the evaluation of children with Foreign Language Learning Difficulties (FLLD) and with dyslexia, through a study of their reading abilities, in order to highlight their stregths and weakness in the different learning areas and have a more completed profile of the academic functioning.
2015
Contribution to the standardisation of english reading test for the first class of secondary school
Le lingue straniere stanno diventando una competenza fondamentale e cruciale nella nostra epoca, per questo motivo bambini che hanno difficoltà nella loro acquisizione partono svantaggiati. Gli studi condotti sulle difficoltà di apprendimento della lingua straniera sono ancora pochi e, soprattutto in Italia, c’è scarsità di evidenze sperimentali. L’assetto teorico su cui si muove questa ricerca è che i bambini con difficoltà di apprendimento della lingua straniera abbiano anche difficoltà nell’acquisizione della lingua madre, come dimostrato da diversi studi. La mia tesi si rivolge ai normolettori della scuola secondaria di primo grado, facendo un raffronto tra abilità di lettura di lingua straniera nella prima e nella terza classe, in modo da osservarne l’andamento. Oltre alla parte dedicata al normale sviluppo dell’abilità di lettura ci sarà anche una parte in cui descriverò i casi in cui il bambino ha difficoltà nell’apprendere la lingua straniera. Questa tesi vuole essere un contributo alla standardizzazione dello strumento “English Reading Test” (Bellagamba, Ferrari, Palladino, Tressoldi & Cornoldi, 2011) che ha lo scopo di completare la valutazione dei bambini con Difficoltà di Apprendimento della Lingua Straniera (DALS) e con Dislessia Evolutiva (DE) attraverso una valutazione delle loro abilità di lettura nella seconda lingua, per poter così evidenziare i punti di forza e di debolezza che questi studenti hanno nelle diverse aree di apprendimento ed avere un profilo più completo di funzionamento scolastico.
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